Archeologové objevili v Mexiku zřícený mayský palác. Stavba může být až tisíc let stará

V Mexiku byl objeven mayský palác
Další 3 fotografie v galerii
 Objevy
31. prosince 2019 09:57 / Internet
Poblíž mexického letoviska Cancún na poloostrově Yucatán byly objeveny pozůstatky významné mayské stavby. Trosky starověkého paláce mohou být podle archeologů až tisíc let staré. Stavba je součástí širšího komplexu budov, které byly využívány nejspíše ve dvou různých obdobích.

Během archeologického průzkumu v nalezišti Kulübü přibližně sto kilometrů od proslulého letoviska Cancún na poloostrově Yucatán narazili vědci na zříceninu starověkého mayského paláce. Tato více než tisíc let stará stavba byla podle archeologů využívána ve dvou různých obdobích.

Archeologové odkryli stěny 55 metrů dlouhé a 15 metrů široké stavby, která je součástí rozsáhlejšího komplexu, jehož části byly objeveny již dříve. Ve stejném nalezišti odkryli archeologové také část dávného pohřebiště. V současné době vědci analyzují některá DNA z objevených vzorků kostí.

Dosud je architektura v oblasti severovýchodního Yucatánu poměrně málo známá, protože se nedochovalo příliš mnoho staveb. Pro vědce je tedy nově objevený palác obrovským úspěchem. Naleziště Kulübü je však natolik rozsáhlé, že lze předpokládat, že se nejedná o poslední významný objev.

Nalezený palác byl podle vědců využíván ve dvou obdobích mayské civilizace, a to v pozdně klasickém období mezi lety 600 a 900 našeho letopočtu a na konci klasického období mezi lety 850 a 1050.

Vědci během archeologických prací postupují velice opatrně a památku zajišťují proti vlivu počasí. Jedním z řešení může být výsadba stromů, které zabrání slunečnímu záření a větru erodovat kamenné zdivo.

Mayské civilizace byla jednou největších a nejpokročilejších na západní polokouli. Mayská kultura existovala několik tisíc let nazpět, přičemž svého vrcholného období dosáhla po roce 800 našeho letopočtu, kdy se rozkládala na území dnešního jižního Mexika, Guatemaly, Belize a Hondurasu. Dále čtěte: (Archeologové odkryli děsivý hrob. Několik malých dětí tam bylo pohřbeno neobvyklým způsobem).