Marie Curie-Skłodowská po Vánocích 1898 oznámila svůj první velký objev

Objevy
30. prosince 2019 11:08 / Mirka Malá
Díky objevům se stala držitelkou Nobelových cen archiv Nobelova cena
Marie Curie-Skłodowská s manželem Pierrem měla zcela zásadní vliv na léčbu rakoviny. Svůj převratný objev manželé oznámili světu 26. prosince 1898 poté, co se roky věnovali výzkumu radioaktivity.

Marie Curie-Skłodowská s manželem Pierrem Curie zkoumali jáchymovský smolinec, což byl na konci 19. století odpad vznikající při těžbě galenitu. Tehdy ho tento manželský pár potřeboval neuvěřitelných 10 tun, aby dokázal po mnoha letech izolovat gram chloridu radnatého.

Základ převratného objevu Marie Curie-Skłodowské spočívá v jejím předpokladu, že existují nerosty, v nichž je záření ještě mnohem vyšší, než v uranu. Díky tomu se jí po letech tvrdé dřiny v roce 1910 podařilo přes amalgám izolovat malé množství čistého polonia a zanedlouho i výše zmíněné radium.

Marie se díky svým objevům stala držitelkou dvou Nobelových cen. Poprvé v roce 1903 obdržela cenu za fyziku za výzkumy radioaktivity spolu se svým manželem Pierrem Curie a objevitelem radioaktivity Henri Becquerelem. Podruhé jí byla udělena v roce 1911 cena za chemii za izolaci čistého radia.

Maria Curie-Skłodowská zemřela 4. července 1934 v sanatoriu Sancellemoz u Passy na leukémii způsobenou zřejmě ionizujícím zářením materiálů, se kterými pracovala bez ochranných prostředků. Byla pohřbena vedle Pierra v Sceaux.

Ještě před svými velkými objevy porodila v roce 1897 dceru Irène, která se rovněž stala držitelkou Nobelovy ceny za chemii. Její výzkumy znamenaly důležitý krok k objevu jaderné fúze. Stejně jako její slavná matka, také ona zemřela na leukémii způsobenou ozářením při výzkumu radioaktivity. Dále čtěte: Téměř 6000 let stará žvýkačka odhalila detaily života prehistorické dívky.