Vědci objevili možná první vlnolam planety. V blízkosti sedm tisíc let staré stavby našli i zajímavé artefakty

28. prosince 2019 16:09 / Lukáš Bauer
Kamenná bariéra měla chránit přístav před vlnami Internet
Vědcům se podařil další unikátní objev, když v Izraeli objevili pod hladinou moře kamennou stavbu starou nejméně sedm tisíc let. Vesničany a jejich úrodu ohrožovaly pravděpodobně vlny rozbouřeného moře, a proto vystavěli kamennou bariéru, která je měla chránit.

Vědcům se podařilo objevit na území Izraele něco, co může být vůbec prvním vlnolamem na planetě. Pod hladinou moře byla objevena více než sedm tisíc let stará stavba, která připomíná kamennou stěnu. Vědci se domnívají, že měla vesnici chránit před vlnami rozbouřeného moře.

Bariéru proti vlnám tvoří stometrová řada balvanů, kterou pravěcí obyvatelé postavili, aby se do jejich vesnice nedostala voda. Jejich zábrana ale pravděpodobně nefungovala a vesnici smetly obří vlny.

Vědci v okolí bariéry téměř pod metrovou vrstvou písku objevili spoustu neolitických předmětů, jako jsou misky, zvířecí kosti a nástroje. Podle expertů se může jednat o nejstarší vodní dílo na světě, které bylo využito k ochraně před vlnami.

Izraelských neolitických osad se v oblasti nacházelo několik. V roce 1960 byla zcela náhodou objevena osada s názvem Tel Hreiz, když potápěči hledali ztroskotané plavidlo. Místo vraku lodi však našli v hloubce čtyř metrů kamenné nástroje a lidské kosti.

Nový objev nejstaršího vlnolamu se vědcům podařil díky bouři, která v roce 2012 odkryla řadu balvanů, jenž na místo přivedly archeology. Samotná velikost zdi, její poloha a také neobvyklé uspořádání balvanů vědcům napovědělo, že byla vybudována jako ochrana před rozbouřeným mořem.

Vědci se domnívají, že před sedmi tisíci lety se Středozemní moře plížilo do vnitrozemí Izraele rychlostí asi čtyři milimetry ročně. Díky tomu byly v zimních měsících vlny velice nebezpečné a obyvatelé postupně z vesnic odcházeli. Dále čtěte: Archeologové odkryli děsivý hrob. Několik malých dětí tam bylo pohřbeno neobvyklým způsobem.