Vědci objevili planetu podobnou Zemi. Nachází se těsně vedle Sluneční soustavy

Vesmír
29. prosince 2019 11:09 / Lukáš Bauer
Vědci v sousedním hvězdném systému objevili planetu podobnou Zemi Internet
Astronomům se podařil jedinečný objev, když v sousedním hvězdném systému objevili planetu, která se nápadně podobá Zemi. Svět v sousedství je skalnatou planetou, která obíhá malého červeného trpaslíka, tedy hvězdu na sklonku života. Vědci chtějí planetu využít ke zkoumání a získávání znalostí o skalnatých exoplanetách.

V sousedním hvězdném systému, který je vzdálený pouze 66,5 světelných let od nás, se astronomům podařilo objevit svět, který se podobá Zemi. Skalnatá planeta obíhající červeného trpaslíka se může pro vědce stát cenným výzkumným cílem.

První exoplanetu objevili vědci v roce 1992 a od té doby jich bylo v naší galaxii objeveno více než čtyři tisíce. Díky tomu astronomové dnes mají mnohem hlubší znalosti ohledně planetárních systémů, jejich formování a schopnosti rozvíjet se. Stále je však mnohé, co zůstalo nezodpovězeno, a proto vědci hledají blízké planety, které by byly vhodné k výzkumu.

Podle vědců jsou totiž skalnaté planety obtížně měřitelné a těžko charakterizovatelné. K výzkumu totiž vědci potřebují, aby planety byly kolem dostatečně jasné hvězdy a bylo tak možné jejich bližší pozorování.

Objev planety s označením GJ 1252, která obíhá červeného trpaslíka, je unikátní tím, že planeta je velice blízko a tedy dobře pozorovatelná. Vědci zjistili, že planeta je přibližně 1,2krát větší než Země a hmotnost má téměř dvojnásobnou. Obíhá kolem červeného trpaslíka s názvem GJ 1252, což je drobná hvězda ani ne poloviční velikosti Slunce. Jeden den na této planetě trvá pozemských 12,4 hodiny.

Ve vzdálenosti pouhých 66,5 světelných let je systém v tak malé vzdálenosti, že hvězda je dostatečně jasná pro výše zmíněná pozorování. Tento červený trpaslík je navíc neobvykle klidný, což dále usnadňuje vědcům práci. Nyní budou planetu zkoumat s cílem dozvědět se více o existenci a vzniku skalnatých planet o velikosti Země. Dále čtěte: (Nový výzkum naznačuje, že hypotetická devátá planeta může být něčím úplně jiným).