Zkamenělý trus archeosaura z Polska odhalil jedinečnost děsivého drtiče kostí z pravěku

Archeosaurus z Krakova žil před 200 miliony lety
Další 1 fotografie v galerii
 Objevy
07. února 2019 08:57 / Internet
Zkamenělý trus archeosaura, takzvaný koprolit, který byl nalezen v Krakově, odhalil vědcům život děsivého stvoření, které před 200 miliony lety drtilo kosti svých obětí. Analýza koprolitů totiž ukázala velké množství kostních úlomků.

Zkamenělé výkaly pravěkého archeosaura jménem smok wawelski vědcům napověděly mnohé o životě tohoto jedinečného tvora. Jeho trus totiž obsahuje nebývalé množství úlomků kostí, jejichž analýzou vědci prokázali, že tvor se živil podobně jako dnešní hyeny.

Dnes je pro velké množství živočichů dobrým zdrojem potravy pojídání kostí, ale v pravěku byl tento způsob obživy velice vzácný, zejména pak u archeosaurů, kteří byli předchůdci dinosaurů.

Archeosaurus smok wawelski v oblasti dnešní Evropy žil přibližně před 200 miliony lety. Pozůstatky tohoto vůbec největšího archeosaura své doby byly objeveny v jihopolské vesnici Lisowice. Jméno dostal podle polského výrazu pro draka, smok, a podobal se mnohem mladšímu a známějšímu tyrannosaurovi.

Smok wawelski měřil asi šest metrů na délku a jeho lebka měřila nejméně půl metru. Paleontologové si nejsou přesně jistí, kam tohoto tvora, který se pohyboval po zadních končetinách, zařadit. Nyní paleontologové prokázali, že právě smokovi patřilo deset koprolitů plných rozkousaných úlomků kostí, z nichž tři analyzovali pomocí mikrotomografie.

Více než polovina úlomků ve výkalech smoka pocházela z velkých plazů a mladých dicynodontů, což byli velcí čtyřnozí býložravci. Koprolit ale obsahoval také rozlámané zuby, které patřily samotnému smokovi, což naznačuje, že byly opakovaně vystaveny silnému tlaku během drcení kostí.

Přítomnost tohoto tvora naznačují také další nálezy z Polska, zejména z Lisowic. Právě tam totiž paleontologové objevili množství rozkousaných kostí. Až doposud netušili, kdo je mohl zničit. Dále čtěte: (Opeřený dinosaurus skutečně létal, ale jinak než většina dnešních ptáků).