U záhadné ryby z antarktických vod vědci objevili zcela unikátní adaptaci

Objevy
26. února 2019 11:12 / Lukáš Bauer
Ryba z Antarktidy má neobvyklé vlastnosti  Internet
Výzkumníkům se podařilo najít odpověď na některé záhadné vlastnosti ryb z oblasti Antarktidy. Tou největší byla jejich schopnost odolávat teplotám pod bodem mrazu. Některé druhy ryb tak dokáží přežít díky nemrznoucím proteinům, které mají v těle.

Vědcům se podařilo odhalit tajemství ryby zvané Chaenocephalus aceratus, která žije v oblasti Antarktidy při teplotách pod bodem mrazu. Tento druh ryb nemá funkční červené krvinky, které jsou odpovědné za přenos kyslíku po těle.

Aby tito tvorové kompenzovali absenci fuknce červených krvinek, vyvinulo se jim obrovské srdce, vylepšily se jim vaskulární systémy a v jejich těle se začal tvořit nemrznoucí glykoprotein, který snižuje jejich vnitřní teplotu mrazu.

Vědci nyní analyzovali genom těchto rybovitých obratlovců a zjistili, jak se u nich extrémní adaptace vyvinuly. Tito tvorové se začali odklánět od genů svých předků před přibližně deseti miliony let, kdy Antarktida dosáhla průměrné roční teploty -1,9 stupně Celsia.

V genomu Chaenocephalus aceratus vědci objevili v tělech vysokou přítomnost genů, které zamezují poškození mrazem. Analýza také ukázala, že časem u těchto tvorů vymizely geny, které reagují na vliv denního cyklu v souvislosti s tím, jak se na Antarktidě krátily dny.

Vědcům tento nový výzkum přinesl zcela detailní představu o tom, jak se někteří tvorové dokázali přizpůsobit zcela extrémním podmínkám. Díky tomu budou moci zkoumat evoluční, ekologické, metabolické, biochemické rysy antarktických ryb, které dokáží prosperovat v extrémně nízkých teplotách ve vodách Antarktidy. Dále čtěte: (Život si najde cestu i na extrémní místa na naší planetě).