Vědci zjistili další části životního příběhu zmrzlé mumie z hor jménem Ötzi

Ledový muž Ötzi byl objeven v horách
 Věda a Výzkum
16. července 2018 10:10 / Internet
Experti zkoumali mumii, která byla objvena v horách, a podařilo se jim zjistit důležité poznatky ohledně způsobu žitvota tohoto ledovcového muže. V jeho žaludku byly objeveny zbytky potravy, které vědci analyzovali a zjistili, co dávní lidé jedli.

Zmrzlá mumie muže byla objevena dvojicí turistů v oblasti Ötztalských Alp na rakousko-italské hranici v roce 1991. Podle tohoto místa byla také mumie pojmenována a od té doby se jí říká ledovcový muž Ötzi.

Postupem času se stala důležitá pro vědecký výzkum a prozradila již mnohé o způsobu života těchto dávných lidí. Představuje totiž dosud nestarší známou přirozenou lidskou mumii, která nabízí jedinečný pohled na Evropana z doby měděné.

Nyní vědci zveřejnili další poznatky. Zjistili, že Ötzi jedl krátce před svou smrtí tuk z kozoroha, maso z jelena, semena obilí a také kapradinu. Obsah tuku celého menu byl až 50 procent, což je o 10 procent více, než kolik obsahuje naše dnešní strava.

"Pokud vezmete v úvahu, na jak vysokých místech ten muž lovil, pak je zřejmé, že potřeboval takový druh stravy. Musel mít dostatek energie," vysvětluje doktor Frank Maixner z Výzkumného ústavu v italském Bolzanu. Podle Maixnera je pravděpodobné, že v tak krutém prostředí mu tuk lidem zajišťoval přežití.

Ötzi žil v období doby bronzové mezi roky 3400 až 3100 před našim letopočtem. Podle vědců zemřel ve věku asi pětačtyřiceti let a příčinou smrti bylo pravděpodobně vykrvácení. Pravěký muž měl totiž v ramenu úlomek šípu. Spolu s mumií nalezli turisté také zbytky oděvu, bot a výbavy. Jeho tělo a předměty jsou vystaveny v Jihotyrolském archeologickém muzeu v Bolzanu. Dále čtěte: (Před 150 lety byl v Egyptě objeven prázdný sarkofág. Vědci nyní zjistili, že ukrývá mumii).