Vědci objevili v poušti Gobi zkamenělinu děsivého ještěra

Objevy
04. července 2018 13:19 / Lukáš Bauer
Tarbosaurus je příbuzným severoamerického Tyranosaura rexe Shutterstock
Poušť Gobi, která se rozkládá na území Číny a Mongolska, je rájem archeologů. Mezinárodní tým vědců nyní ohlásil nález fosilie obrovského Tarbosaura bataara, jenž byl předchůdcem Tyranosaura rexe. V poušti s pomocí dronů objevili také zcela nové neznámé druhy dávných tvorů.

Poušť Gobi je již více než století v oblasti archeologie jednou z nejvyhledávanějších lokalit od doby, kdy zde dobrodruh Roy Chapman Andrews objevil zkamenělá vejce dinosaura.

Ve stopách dávné expedice se vydal i současný tým složený z 35 mezinárodních odborníků od paleontologů po geology. Vědecký tým nyní ohlásil další z řady cenných objevů, které písečná krajina vydala. V poušti objevili obrovského Tarbosaura bataara a kromě tohoto objevu našli i řadu dalších dosud neznámých tvorů za pomoci speciálně upraveného dronu.

„Vyšplhali jsme po této skalní římse a našli důležité pozůstatky něčeho, co vypadá jako dost velký dinosaurus,“ uvedl jeden z vědců Matt Desantis. Vědecký tým objevil dosud největšího tarbosaura, který byl kdy v Gobi objeven. Největší známé exempláře měřily okolo 12 metrů, podle vědců je tento mnohem větší.

Tarbosaurus bataar („děsivý ještěr“) je v podstatě mongolským bratrancem známého severoamerického Tyrannosaura rexe. Obrovský teropodní dinosaurus z čeledi Tyrannosauridae se po Zemi proháněl před zhruba 70 miliony let v období křídy. Hmotnost tohoto obra dosahovala minimálně 4 tuny, přesto byl ale velice mrštným aktivním lovcem.

Vědci v Gobi objevili také předchůdce menšího velociraptora, což je v této oblasti naprostá rarita. Některé kosterní úlomky dokonce svědčí o tom, že objevili i dosud neznámé druhy, které se nyní snaží pojmenovat experti v mongolské metropoli Ulánbátaru. Vědci si pochvalují nové technologie včetně dronů, které jim umožňují prozkoumat oblasti mnohem pečlivěji než dříve. Dále čtěte: (Dinosauři mohli přežít. Od záchrany je dělilo jen pár minut).