Čínští vědci učinili díky sto milionů let starému jantaru nečekaný objev

Pravěký hmyz byl uvězněn v jantaru starém sto milionů let
Další 4 fotografie v galerii
 Objevy
03. ledna 2020 07:16 / Internet
Vědci z Číny se pochlubili unikátním objevem, když přišli na to, že také pravěcí dinosauři trpěli stejnými parazity jako dnešní tvorové. Vědci na to přišli díky pravěkým vším, které objevili ve sto milionů let starém kusu jantaru. Ve zkamenělé stromové smůle vědci dříve objevili také prehistorická klíšťata.

Nejnovější objev vědců z Číny naznačuje, že i dinosaury trápily vši a klíšťata, podobně jako trápí dnešní tvory včetně lidí. Čínští vědci totiž v kusu jantaru objevili živočichy nápadně připomínající dnešní vši. V minulosti už byla v jantaru nalezena také prehistorická klíšťata, která sála dinosauří krev.

Staré fosilie obsahovaly dinosauří pera s drobným hmyzem, který připomínal vši. Na jednom z dinosauřích per si vědci dokonce všimli stop po kousání, což je v předpokladu, že se jedná o vši, ještě více utvrdilo. Jedná se o první zmínku o tom, že se před sto miliony let na Zemi vyskytovali parazité živící se peřím.

Zkoumaným vzorkem byla dinosauří pera o velikosti několika milimetrů, přičemž v každém z nich byly objeveny stopy po parazitech nebo dokonce nedospělí jedinci, takzvané nymfy. Tito pravěcí parazité, kteří měli silná ústa a několik zubů, mohli v dospělosti dosahovat velikosti asi půl milimetru, což odpovídá velikosti dnešních vší.

Vědci byli překvapeni, protože se domnívali, že parazité z pravěku budou podstatně větší vzhledem k velikosti jejich hostitelů. Vědci došli k závěru, že peří mělo však velikost přibližně stejnou jako u dnešních tvorů, a to bylo pro vývoj a velikost parazitů klíčové. V minulosti byla objevena také zkamenělá klíšťata. Dále čtěte: (Paleontologové objevili vzácný jantar a v něm klíšťata, která sála krev dinosaurů).