Vědci rozluštili bakteriální enzym, který brání účinku antibiotik

Bakteriální enzym škodí léčbě
Další 1 fotografie v galerii
 Objevy
22. března 2020 15:44 / Depositphotos
Vědci konečně přišli na to, proč jsou antibiotika neúčinná proti některým infekcím. Může za to jistý bakteriální enzym. Nyní ale vědci rozluštili jeho strukturu, což je velkým příslibem do budoucna. Antibiotika by tak napříště mohla fungovat.

Enzym známý jako hydroxy-L-prolin dehydratáza (HypD) byl nalezen u několika stovek druhů bakterií, které žijí v lidském střevě, včetně Clostridioides difficile. Enzym je zodpovědný za chemickou reakci, která rozkládá molekulu, jež dodává kolagenu jeho houževnatou strukturu.

Dalším krokem jsou nová antibiotika

Nyní, když vědci znají strukturu tohoto destrukčního enzymu, mohou začít vyvíjet léky, které sníží jeho aktivitu. Takové léčivo by mohlo být užitečné při léčbě mnoha infekcí, které jsou rezistentní vůči mnoha existujícím antibiotikům.

Co to znamená v praxi? Především to, že by v budoucnu díky tomuto objevu vznikla zcela nová antibiotika, která by měla jedinečné léčebné vlastnosti.

Nový cíl farmaceutických firem

Výzkum odhalil, že když bakterie díky enzymu začnou provádět svoji chemickou reakci, začnou pohodlně růst a množit se. Blokování tohoto enzymu by proto mohlo zpomalit růst bakterií. To by mohlo být výhodou především při léčbě bakterie C. difficile, která se často vyskytuje v lidském střevě v malém počtu, ale může způsobit komplikovaná onemocnění, pokud se rozšíří. A k tomu právě někdy dochází po léčbě současnými antibiotiky.

Bakterie C. difficile může být v lidském střevě, aniž by způsobovala problémy, ale stává se problémem, pokud se rozmnoží. Myšlenka vědců je nyní taková, že zacílením na tento zkoumaný enzym by omezili možnosti této bakterie.

Vědci nyní doufají, že začnou brzy vyvíjet nové léky. Lze předpokládat, že se o to pokusí řada světových farmaceutických firem. Každopádně je to další velký krok v medicíně. Není totiž žádným tajemstvím, že současná antibiotika jsou v posledních letech stále více neúčinná, respektive, že se některé bakterie proti nim staly rezistentní. Dále čtěte: Neurovědci objevili "motor vědomí“ skrývající se v mozcích opic.

Mirka Malá | inStory.cz