Na Saturnově měsíci byly nalezeny organické sloučeniny. Objevila je americká NASA

Z povrchu Enceladu tryskají proudy vody
Další 4 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
04. října 2019 11:00 / Internet
Americký úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil na Saturnově měsíci Enceladu základní stavební prvky pro vznik života. Na tomto měsíci, který je v mnohém podobný Zemi, totiž byly detekovány organické sloučeniny.

Enceladus je jeden z mnoha Saturnových měsíců, ale je výjimečný tím, že je na něm voda, která dokonce tryská z jeho povrchu. Američtí vědci z NASA při bližší analýze dat ze sondy Cassini nyní zjistili, že ve výtryscích vody jsou přítomné organické sloučeniny, které jsou základními prvky pro vznik života.

Voda se z Enceladu do vesmíru uvolňuje v podobě páry nebo ledových krystalů, které sonda Cassini zkoumala. Objevené molekuly v ledových zrnkách vědci určili jako sloučeniny obsahující dusík a kyslík.

Za správných podmínek mohou tyto molekuly zapříčinit reakci, která spustí vývoj života, podobně jako se tomu stalo na Zemi. Experti upozorňují, že to neznamená, že je na Enceladu život, jelikož se jedná jen o jednu část velice složité skládačky. Vědci ale současně připouštějí, že na Enceladu existují procesy, které by tuto reakci spustit teoreticky mohly.

„Našli jsme menší a rozpustné organické stavební bloky, potenciální předchůdce aminokyselin a dalších přísad, které jsou na Zemi potřebné pro život. Oceány Enceladu mají dostatek reaktivních stavebních kamenů a pro nás to je další výzva pro zkoumání tamních podmínek vhodných pro život, uvedl výzkumník NASA Jon Hillier.

V roce 2005 přiletěla k Saturnu sonda Cassini, která pečlivě prozkoumala i Enceladus. Velkým poznatkem bylo, že se z měsíce uvolňují do vesmíru velká mračna ledu v souvislosti s takzvaným kryovulkanismem. Některé z těchto ledových částeček jsou do vesmíru vystřeleny takovou rychlostí, že doletí až k Saturnu a stanou se součástí jeho prstence. Dále čtěte: (Sonda Cassini se stala součástí Saturnu, který obíhala dlouhých 13 let).