Vědci popsali nebývalý úkaz: Blíží se srážka supermasivních černých děr

Černé díry se nacházejí miliardy světelných let od Země
Další 3 fotografie v galerii
 Vesmír
29. září 2019 16:22 / NASA
Vědci popsali dosud nevídaný vesmírný jev v podobě blížící se srážky třech obrovských černých děr. Podle nich bylo trojici velice obtížné najít kvůli tomu, že ji obklopuje obrovské množství prachu. Podařilo se to díky několika teleskopům rozmístěným ve světě.

Vůbec poprvé v historii astronomové pozorovali blížící se srážku trojice supermasivních černých děr. Autoři výzkumu uvedli, že tyto černé díry bylo nesmírně obtížné najít kvůli velkému množství prachu, který je obklopuje.

Díky použití několika satelitů umístěných na různých místech po světě dokázali pozorovat tento unikátní vesmírný systém. Podle vědců se také jedná o jedinečný důkaz o tom, že trojitý systém černých děr může fungovat.

Černé díry se nacházejí ve vzdálenosti miliardy světelných let od Země. Vědci k jejich objevení využili data ze satelitů SDSS v Novém Mexiku, WISE na oběžné dráze, LBT v Arizoně, rentgenové observatoře Chandra v kosmu a ze sondy NuSTAR. Podobný systém černých děr nebyl ještě nikdy objeven.

„Díky použití těchto velkých pozorovacích systémů jsme identifikovali nové způsoby, jak odhalit trojité supermasivní díry. Každý z dalekohledů nám poskytl jeden z dílků skládanky, co se v těchto systémech děje,“ popsal jeden z autorů studie Ryan Pfeile.

Vědci nyní doufají, že se jim stejnou taktiku podaří aplikovat i na další podobné objevy. Počítačové simulace totiž naznačují, že asi šestnáct procent párů supermasivních se srazilo s třetí černou dírou. Dále čtěte: Vědci přišli na to, co je na druhém konci černé díry a kam mizí všechna hmota.