Vědci objevili velice zvláštní organismus ve vodách jezera plného arzenu

Jezero Mono v Kalifornii je extrémně slané
Další 3 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
30. září 2019 10:14 / Internet
Tým kalifornských biologů objevil ve vodách jezera Mono velice zvláštní organismus. V zásadité a extrémně slané vodě tohoto jezera vědci zaznamenali pouze dva organismy, které zde dokážou přežít. Nyní objevili dalších osm druhů, které v jezeře žijí.

Tým biologů z Kalifornského technologického institutu objevil několik nových organismů, které žijí v extrémně slaném a zásaditém jezeře Mono. Jedním z nejzajímavějších je nový druh červa, který dostal název Auanema.

Kalifornské jezero je proslulé tím, že je více než třikrát slanější než oceán a je navíc extrémně zásadité, takže v něm nežijí téměř žadné organismy. Dosud byly jedinými známými organismy žijícími v jezeře žábronožky a hmyz březnice.

Nyní vědci nalezli celkem osm nových druhů včetně hlístic, které mají podobně jako ostatní živočichové tři pohlaví. Organismy mají samce, samice a hermafrodity a všichni jsou odolní vůči velkému množství arzenu. Hlístice navíc na rozdíl od ostatních extremofilů dokážou přežít i v laboratorních podmínkách.

Díky třem pohlavím se jim lépe daří udržet populaci. Samice produkují jen vajíčka a mohou se pářit jen se samci. Hermafroditní jedinci produkují vajíčka i spermie a jsou schopni oplodnit sami sebe, anebo se páří se samci, nikoliv ale se samicemi. Samci produkují pouze spermie a jsou schopni pářit se s oběma dalšími pohlavími.

Díky těmto novým tvorům vědci budou moci studovat jejich vlastnosti a využít je například při vývoji technologií. Živočichové ale také pomohou vědcům pokročit ve výzkumu, jak se organismy vypořádávají s arzenem, který se stále více objevuje v pitné vodě. Dále čtěte: Unikátní schopnost oceánů udržet naši planetu obyvatelnou je v ohrožení.