Pod ledem Antarktidy: Jeskyně, ve kterých je nezvykle vysoká teplota, ukrývaly DNA neznámých druhů rostlin i tvorů

Jezero pod ledem Antarktidy ukrývá život Antarktida úkrývala DNA neznámých druhů rostlin i tvorů
13. února 2019 21:41 / Internet
Během dlouholetého výzkumu v oblasti na ostrově Ross v Antarktidě během loňského roku vědci narazili na unikátní objev. Hluboko pod ledem narazili na DNA neznámých druhů rostlin i tvorů. Několik z nich se jim již podařilo identifikovat.

V ledovém jeskynním systému, kolem aktivní sopky Mount Erebus, našli v loňském roce australští vědci DNA, z nichž některá patřila dosud neznámým druhům mechů, řas a drobných tvorů.

Unikátní teplé ledové jeskyně vznikly pomocí stoupající horké páry. Teplota uvnitř některých z nich je až 25 °C! V mnoha jeskyních je také světlo, které proniká tenkými ledovými vrstvami, což je ideální prostředí pro život nejen tvorů, ale i rostlin.

Vedoucí antarktického výzkumu Dr. Fraser uvedl, že většina nalezených vzorků připomíná DNA rostlin a zvířat, které se na Antarktidě běžně vyskytují. Některé sekvence však v databázích neexistují a bude se tak pravděpodobně jednat o nové druhy. Během předchozího výzkumu vědci také zjistili přítomnost velkého množství bakterií a hub v prostředí celého systému.

Výzkumný tým se domnívá, že jeskyně mohou ukrývat dokonce i DNA vyšších druhů rostlin a zvířat. Zatím našli jen ty jednoduché. Vědci však na základě výzkumu nemohou potvrdit, že rostliny a zvířata stále v jeskyních žijí. Může se totiž jednat o zbytky DNA již mnoho let vymizelých tvorů.

Další kroky výzkumu budou směřovat k hlubšímu průzkumu jeskyní a hledání živých organismů. Pokud vědci potvrdí, že existují, bude se jednat o velký objev.

V okolí Antarktidy existuje celá řada sopek a podobných jeskynních systémů, které mohou ukrývat dosud neobjevené druhy. Vědci by v budoucnu rádi rozšířili svůj výzkum i na další lokality zmrzlého kontinentu. Dále čtěte: (Koncem století světové oceány změní svou barvu).