Na stavbě dálnice D35 byla objevena studna, jejíž stáří je více než sedm tisíc let

Pravěkou studnu objevili archeologové u stavby dálnice
 Objevy
10. ledna 2019 18:32 / Internet
Studnu z období pravěku objevili archeologové během výstavby dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem. Keramika, která byla poblíž studny nalezena, prokázala, že stavba pochází z období mladší doby kamenné. Díky unikátnosti nálezu bylo rozhodnuto o jejím vyzvednutí.

Během stavby dálnice D35 byla v úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem objevena studna, jejíž stáří archeologové odhadují nejméně na sedm tisíc let. Spolu s keramikou objevenou poblíž tedy patří do mladší doby kamenné.

„Akce proběhla ve spolupráci se společností Samson Praha a sama o sobě představovala technicky i logisticky náročnou akci, jaká se v prostředí České republiky uskutečnila vůbec poprvé. Následovala pečlivá preparace jednotlivých vrstev a rozebírání dřevěné konstrukce. Více než měsíc trvající práce v prostorách archeologické základny přinesla jedinečná zjištění,“ popsal vedoucí výzkumu Radko Sedláček z Archeologického centra Olomouc.

Studnu tvořily čtyři rohové sloupky s drážkami v úhlu 90 stupňů, ve kterých byla umístěna prkna z dubového dřeva. Půdorys studny tvořila plocha o rozměrech 80 x 80 centimetrů a celková výška byla okolo 140 centimetrů.

„U studny nalezené na Chrudimsku jsme letokruhy porovnávali s kolegy v Německu. Z výsledků vyplývá, že stromy použité na stavbu konstrukce studny byly pokáceny mezi roky 5256 – 5255 před naším letopočtem. Zajímavá je skutečnost, že rohové sloupy jsou vyrobeny z již dříve pokácených kmenů, konkrétně z kmene, který byl pokácen na podzim nebo v zimě roku 5259 př. n. l. nebo v zimě na začátku roku 5258 před naším letopočtem,“ uvedl Michal Rybníček z Ústavu nauky o dřevě LDF Mendelovy univerzity v Brně.

Odborníci obdivují práci dávných rolníků, kteří dokázali vyrobit velice precizní kamennné díly studny. Důkazem je tvar jednotlivých konstrukčních prvků, který je takřka dokonalý.

Ve výplni studny našli velké množství zbytků bezobratlých živočichů i drobných obratlovců, a to zejména schránky měkkýšů, kosti drobných obratlovců, přezimovací vajíčka vodních korýšů či zbytky hmyzu. Nálezy zoologických zbytků v budoucnu umožní zejména blíže rekonstruovat životní prostředí v neolitu.

Objevy archeologů u nás i ve světě vždy prozradí část naší historie a dávných obyvatel planety. Nedávno jsme například psali o senzačním objevu historického plavidla za pomoci georadaru.