Den, kdy Británie přišla o nadvládu nad oceány

Německý křižník Scharnhorst byl jedním ze strůjců německého vítězství
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Záhady a tajemství 
28. prosince 2018 14:32 / Internet
  3   3
Britské námořnictvo bylo vždycky silné, ale od roku 1810, kdy je pokořeno napoleonskou Francií v průběhu takzvaného mauricijského tažení v bitvě u Grand Port, slaví dalších více než sto let jen samá vítězství a stává se tak nekorunovaným vládcem oceánů. Další krutou porážku utrpí až v roce 1914.

Dominantní postavení Britů ukončí křižníky německého námořnictva pod vedením viceadmirála Maximiliana von Spee. Ten patří k nejrespektovanějším německým námořním velitelům. Na počátku války opouští jeho východoasijská eskadra přístav Čching-tao v Číně a zamíří kvůli opravám do německých přístavů.

Do flotily patří dvojice pancéřových křižníků Scharnhorst a Gneisenau, vybavená osmi Kruppovými děly ráže 210 milimetrů. Doplňují je lehké křižníky Dresden, Leipzig a Nürnberg. Von Spee ví, že potřebuje opravy, ale cestou chce napáchat co nejvíce škod. V září 1914 srovná se zemí francouzskou základnu Papeete v Polynésii a pokračuje v plavbě.

O dva týdny později se o masakru dozvědí admirálové Dohody a žádají odplatu. A dostávají příležitost. Když se totiž von Spee se svými loděmi blíží k jihoamerickým břehům, je jejich rádiová komunikace zachycena britskou západoindickou eskadrou pod velením kontradmirála sira Christophera Craddocka. Tomu také připadne úkol německou eskadru zničit. Craddock však neměl o síle svých lodí žádné přehnané představy. K dispozici má jen pancéřové křižníky Good Hope a Monmouth, lehký křižník Glasgow a přestavěnou linkovou loď Otranto.

Ale ani pancéřové křižníky Good Hope a Monmouth se německým lodím nemohou rovnat. Jejich hlavní děla mají sice větší ráži, všechno ostatní však hraje do karet nepříteli. Váha salvy je poloviční, nabíjení pomalé, dostřel rovněž není kdovíjaký a posádka je z větší části složena ze záložáků. V předtuše brzkého konce tak raději před odplutím předá guvernérovi zapečetěný balíček, který má být doručen admiralitě v okamžiku potvrzení jeho smrti.

Ke střetu britských a německých sil dojde navečer prvního listopadu 1914 u chilského přístavu Coronel. Deset minut před sedmou hodinou večerní vydává von Spee rozkaz k palbě. Pár desítek minut nato pošle výbuch skladiště střeliva ke dnu křižník Good Hope i s Christopherem Craddockem a osmi sty muži na palubě. Křižník Monmouth je těžce poškozen a jeho osud se naplní kolem deváté hodiny večerní, kdy jej pošle ke dnu palbou křižník Nürnberg. Ani tady nepřežije nikdo. Uniknout se podaří jen křižníkům Otranto a Glasgow. Konečný účet je pro Brity děsivý. Přijdou o jmenované křižníky a zahyne více než 1600 námořníků. Němci oproti tomu napočítají jen tři raněné. O největším počtu obětí námořní dopravy jsme psali v tomto článku.

Von Spee následně vítězně vpluje do přístavu Valparaíso, kde je přivítán početnou německou komunitou. Dlouho se však ze svého úspěchu neraduje, protože již osmého prosince téhož roku se u Falklandských ostrovů střetává s mnohonásobně silnější britskou flotilou, jeho eskadra je rozdrcena a von Spee v bitvě zahyne. 

Karel Kovka | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

tech

V Evropě vyrostla první robotická továrna na salámy. Přispěli do ní i Češi

Dům a zahrada

Několik pravidel používání myčky, které platí bez výhrady

Cestování

Nejnovější trend: Senioři cestují čím dál častěji a cestovky se musí přizpůsobovat

Zavřít reklamu