Šest století se vědci mýlili. Vědecká studie prokázala, co se v patnáctém století odehrálo na obloze nad Jižní Koreou

08. ledna 2019 10:24 / Lukáš Bauer
Nad Soulem se odehrála zajímavá vesmírná podívaná Internet
Dochované astronomické záznamy z patnáctého století uváděly, že v jihokorejském Soulu byl na noční obloze zpozorován vznik nové hvězdy. Poměrně nedávno, po několika staletích, vědci přišli na to, že událost, kterou dávní lidé na obloze viděli, nebyla tím, za co ji považovali.

Nový výzkum vyřešil staleté tajemství a určil polohu hvězd, které se před šesti sty lety srazily. Vědci tak získali důležité informace o tom, v jakém stavu jsou po tak dlouhé době dvě hvězdy, které podlehly vzájemné interakci.

V záznamech z 15. století se uvádí, že pozorování nové jasné hvězdy trvalo 14 dní, což moderní astronomy vedlo k domněnce, že se ve skutečnosti jednalo o klasickou novu, a nikoliv vznik nové hvězdy.

Nova je druh výbuchu způsobený interakcí běžné hvězdy, jakou je například naše Slunce, a bílého trpaslíka, což je malá extrémně hustá hvězda, která vyčerpala všechno palivo pro svou jadernou fúzi.

Bílý trpaslík je natolik hustý, že pokud se přiblíží k druhé, méně husté hvězdě, začne z ní odčerpávat vodík a zvýší tím až desetinásobně svou jasnost. Při této vesmírné události pak vzniká okolo hvězdy oblak plynu, který nakonec exploduje jako obrovská bomba, a právě ten před dávnými časy pozorovali v Koreji. Méně hustá hvězda následně z celého procesu vyjde jako červený trpaslík, tedy mnohem menší, chladnější a slabší typ hvězdy, než byla na počátku.

Astronomové se dlouhou dobu domnívali, že událost z roku 1437 by mohla odpovědět na dosud nezodpovězené otázky týkající se stavu po srážce dvou hvězd. Problém je v tom, že změny jsou i století po výbuchu tak málo patrné, že je velice obtížné z toho dělat vědecký závěr. Šest století je však pro vědce již dostatečně dlouhá doba a výsledek zkoumání tedy skutečně přinesl své ovoce. Vědci nyní mohou pozorovat červeného a bílého trpaslíka, jejichž srážku pozorovali před mnoha stoletími korejští astronomové.

Vědecký tým určil, kdy hvězdy poprvé explodovaly pomocí staré fotografické desky z Harvardu, která byla pořízena v roce 1923 a byl na ní zachycen právě tento pár hvězd. V další fázi výzkumu srovnávali postavení hvězd za období téměř sto let až do jejich dnešní pozice. Na základě těchto dat vědci vypočítali, kde byly hvězdy v roce 1437, což jim potvrdilo, že byly skutečně zdrojem výbuchu.

Astronomie se zabývá jak krátkodobým, tak dlouhodobým výzkumem, a právě historická pozorování jsou často důležitá pro řešení evolučních otázek. Podle autora studie by měli být nyní astronomové schopni využít stejný postup pro výzkum ostatních hvězd stejné konstelace. Dále čtěte: (Rok 2019 bude ve znamení dobývání vesmíru).