خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn

Arktida se otepluje rekordně rychle. Tady je důkaz

Arktické oblasti na planetě Zemi se zahřívají
Další 2 fotografie v galerii
 Země a Příroda
29. září 2018 12:14 / Depositphotos
Po třicetiletém výzkumu věnovaném vzrůstu rostlin v nehostinných koutech Arktidy došli vědci k tomu, že se do těchto míst stěhují stále vyšší rostliny. Ty pak klima dále oteplují.

Měření se provádělo na Aljašce, na Islandu, v Kanadě, ve Skandinávii a v Rusku. Spoluautorka studie Isla Myersová-Smithová z univerzity v Edinburghu počítá s tím, že arktická flóra, jež nyní dorůstá do výšky řádově centimetrů, může svůj vzrůst do konce století zdvojnásobit.

„Nejeví se to jako dramatické navýšení, ale když to přirovnáte k ekosystému v okolí svého domu, jako je například blízký les, a představíte-li si, že se jeho vzrůst znásobí dvakrát, je to dramatická změna,“ řekla vědkyně.

Na dálném severu stejně jako ve vysokých polohách Alp se rostlinám moc nedaří a krátké vegetační období vylučuje prosperitu stromů. V tundře proto přežívají malé druhy držící se při zemi.

Jenomže Arktida se rychle mění, v několika minulých desetiletích se tato oblast zahřívala nejrychlejším tempem na planetě. Tamní rostliny svůj vzrůst nijak snadno nemění, avšak pronikají tam druhy, které se v této oblasti nikdy ve velkém množství nevyskytovaly. Na pozemcích vyčleněných pro výzkum ve Švédsku a na Islandu se například objevila travina tomka vonná běžně se vyskytující v evropských nížinách, kde dorůstá do výšky 15 až 50 centimetrů. Trápí Zemi opravdu globální oteplování? Tématu jsme se podrobně věnovali zde.

A proč na výšce porostu záleží? Protože to může ovlivnit celý ekosystém. Vyšší rostliny kolem sebe zachytí více sněhu, který odizoluje zemi od velmi chladného vzduchu a zabrání jejímu hlubokému promrznutí. Půda pak v létě snadněji roztaje a do atmosféry uvolní uhlík, což přispěje k dalšímu oteplení. Vyšší rostliny také udrží svou horní část nad sněhem a tím ztmavují povrch. Tmavá barva pohlcuje více slunečního svitu a s ním i tepla.

„Přes přetrvávající nejistotu se zdá, že vyšší porost v tundře může podpořit klimatické změny v Arktidě a na celé planetě,“ sdělila další z autorek studie Anne Bjorkmanová ze Senckenbergova centra pro výzkum biodiverzity a klimatu.

Na rozsáhlém výzkumu se podílelo 180 vědců, porovnávali údaje ze 60 000 pozorovacích stanovišť v Arktidě, Alpách a Skalistých horách. Vědci se na stanice budou stále vracet a provádět další měření. Dokumentují výšku porostu, velikost a složení listů nebo rozměry semen. „Jedním z našich cílů je výsledky zpřístupnit, aby si vědci po nás mohli položit otázky, o nichž my dnes ještě nevíme,“ řekla Myersová-Smithová.

Erik Toman | inStory.cz