خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn

Vědci provedli unikátní experiment. Chobotnici dali extázi a sledovali, co se bude dít

Chobotnice stály na počátku evoluce sociálního chování
 Věda a Výzkum
23. září 2018 11:57 / Wikimedia
Touha porozumět evolučním základům chobotnic, které mají velký mozek, jsou velmi chytré a vykazují známky sociálního chování, dovedla vědce k tomu, aby těmto bezobratlým podali MDMA neboli extázi. Tato droga u lidí snižuje strach, vyvolává pocity empatie, zkresluje čas a lidé s její pomocí vydrží na elektronickou hudbu celou noc. Chování chobotnic bylo v některých případech překvapivě podobné jako u lidí.

Vědci v rámci experimentu, který má za cíl odhalit způsoby, jakým se vyvíjelo sociální chování, využili drogy extáze a podali ji chobotnicím. Tito bezobratlí tvorové jsou totiž velice inteligentní a za normálních okolností velmi antisociální. Vědce proto zajímalo, jak bude jejich mozek na drogu reagovat a byli velmi překvapeni.

Chobotnice žijí převážně samotářským způsobem života a kontakt mezi sebou příliš nevyhledávají. Pokud se potkají dvě dospělé chobotnice, obvykle takové setkání končí útokem. To se však po požití drogy změnilo.

“Extáze vyvolává u lidí velmi empatické chování a je velice zajímavé vidět, jak stejným způsobem reaguje na tuto drogu mozek chobotnic. Tito tvorové jsou totiž evolučně o 500 miliónů dále než lidé a droga u nich vyvolává stejné reakce jako u lidí,“ uvedla výzkumnice Gul Doleanová.

Po požití drogy vědci zaznamenali výraznou změnu v chování chobotnic, které se chovaly podobně jako lidé a dokonce vyhledávaly vzájemný kontakt. Může za to hormon serotonin, jehož vyplavování extáze podporuje. Chobotnice nejsou sociální, ale jsou velmi inteligentní. Dokáží se velice snadno zorientovat v bludišti nebo otevřít sklenice ve snaze dostat se za potravou.

Že je efekt extáze u lidí a chobotnice tak podobný, je pro vědce cenným poznatkem k poznání vývoje sociálního chování u tvorů napříč planetou. Autoři studie se také domnívají, že chobotnice představují slibný model pro studium dlouhodobého účinku MDMA na lidský mozek. (Záhada kmene z Papuy Nové Guiney. Zdejší lidé odolávají závažným chorobám).

Kam dál?