Tvůrci Stonehenge znali Pythagorovou větu dva tisíce let předtím, než se slavný matematik narodil

Dávná civilizace znala pokročilou matematiku
 Věda a Výzkum
26. června 2018 12:58 / Shutterstock
Podle nové vědecké studie používali autoři megalitu Stonehenge vzorce jednoho z nejstarších matematiků na planetě Pythagora. Pythagorova věta popisuje vztah, který platí mezi délkami stran pravoúhlých trojúhelníků. Zvláštností však zůstává, jak mohli pradávní lidé tyto matematické vztahy znát.

Pythagorova věta je dnes používána téměř všude. S její pomocí se totiž dají určit vzdálenosti mezi body v pravoúhlém trojúhelníku nebo v čtyřúhelníku. Své využití má ve stavitelství, archeologii, astronomii a mnoha dalších odvětvích.

Slavný matematik Pythagoras žil v době asi šest století před naším letopočtem, o to větší údiv u vědců vzbudilo zjištění, že Pythagorovu větu pravděpodobně znali už dávní stavitelé, kteří jsou autory kruhu z kamenů s názvem Stonehenge. Tato zdánlivě jednoduchá kamenná stavba pravděpodobně sloužila k rituálním účelům.

Stavba je stará 4500 let a je tedy o téměř dva tisíce let starší než matematik, který geometrický vzorec vymyslel. “Stonehenge obsahuje trojúhelníky a dvojité čtverce, které jsou jednoduchými verzemi Pythagorovy geometrie,“ tvrdí jeden z autorů studie.

Autoři studie také tvrdí, že strany trojúhelníků vytvářejí poměry, které odrážejí vztahy vyplývající právě z Pythagorovy věty, což naznačuje, že dávní stavitelé znali princip, jak vytvořit pravoúhlý trojúhelník, ale i další geometrické tvary.

Geometrické vztahy skryté ve strukturách nejen Stonehenge, ale i mnoha dalších staveb, jsou po desetiletí oblíbeným tématem historiků. Podle autorů studie nám jejich zjištění může prozradit více o tom, jak různé národy rozvíjely svoje vlastní matematické znalosti ve prospěch stavitelství. Dále čtěte: (Uprostřed pouště byly objeveny pozůstatky mimořádně vzácného chrámu).