Pod Atlantikem vědci objevili znepokojivou geologickou anomálii

Věda a Výzkum
11. května 2019 12:02 / Lukáš Bauer
Vědci se domnívají, že se lámou dvě tektonické desky pod Atlantikem Internet
Nově objevená anomálie na dně Atlantského oceánu může být první známkou zlomu tektonických desek. Tento geologický fenomén epických rozměrů může být zodpovědný za vznik nové subduktivní zóny, kde je jedna tektonická deska obrovskou silou tlačena pod druhou.

Vědecký tým pod vedením mořského geologa João Duarte z portugalské univerzity v Lisabonu studuje seizmické aktivity již řadu let. V oblasti, jejíž geologickou historii vědci studují, bylo v roce 1755 zaznamenáno silné zemětřesení, které zvedlo obrovskou vlnu tsunami. Během této přírodní katastrofy zemřelo nejméně 100 tisíc lidí.

V roce 1969 bylo ve stejném regionu zaznamenáno další zemětřesení, které se sice obešlo bez obětí na životech, ale vědcům naznačilo, že v oblasti se děje něco zvláštního. V této oblasti by totiž žádné otřesy být prakticky neměly, jelikož dno podél Pyrenejského poloostrova nevykazuje žádné známky tektonických poruch.

Podle Duarteho se v této oblasti děje něco jiného. Jedná se o oblast, kde se pod seizmicky neaktivní vrstvou potkává takzvaná serpentinizační fronta, která se šíří dolů přes litosférický horní plášť.

Serpentinizace je geologický proces, kdy struktury hornin absorbují vodu, a podle výzkumníků by mohl být zodpovědný za vznik oceánské litosféry u pobřeží Portugalska, která se nyní půlí a spouští tato podivná zemětřesení.

Vědci jejich hypotézu ověřovali také za pomoci počítačových modeů, a ty také naznačují, že pod litosferickou deskou k těmto deformacím dochází. Podle vědců je tento jev počátkem tvorby nového superkontinentu, který pojmenovali Aurica. Pokud se to skutečně stane, jedná se v každém případě o otázku daleké budoucnosti. Dále čtěte: Vědci zveřejnili simulaci dopadu velkého asteroidu. Jedná se o extrémně ničivou událost.