Vědci chtějí rozluštit záhadu kolem mumie Grauballského muže

Věda a Výzkum
15. dubna 2019 10:06 / Lukáš Bauer
Mumie Grauballského muže vědcům prozradí, jak žili lidé před dávnými lety Internet
Mumie objevené v Evropě jsou velkou vzácností. Přestože jich byly nalezeny už stovky, těch, které jsou pro vědecké účely dostatečně zachovalé, je však jen zlomek. Jednou z mála dobře zachovalých mumií je například takzvaný Grauballský muž. Tuto mumii objevenou v rašelině se nyní vědci rozhodli důkladně prozkoumat.

Dobře zachovalé mumie v Evropě jsou skutečnou raritou. Vědci se proto rozhodli využít jedné z mála takových mumií a chtějí provést výzkum na takzvaném Grauballském muži. Tato výborně dochovalá mumie byla objevena v 50. letech uprostřed bažin na Jutském poloostrově.

Tento unikát je dodnes vystaven v Moesgaardském muzeu nedaleko dánského Aarhusu. Mumie je tak dokonalá, že jsou vidět mužovy vousy, zuby, vrásky a vlasy. Muž má ve tváři zvláštní výraz, který se nezměnil už dva tisíce let.

Vědci již dříve zjistili tajemný příběh této mumie a tvrdí, že byl odvlečen do bažiny, nijak daleko od místa, kde žili. Jeho věznitelé ho praštili do nohy a on spadl na kolena. Poté muže podřízli nožem a hodili do bažiny.

Muž se dochoval díky tomu, že tato bažina je speciální prostředí s naprostou absencí kyslíku. Navíc je velice studená a roste tam rašeliník, který pomáhá zabraňovat hnilobě. V těchto rašelinách s nízkým pH mohou být těla zachována tisíce let.

Vědci o tomto muži vědí ale již mnohem více. Například to, že měl silný zánět zubů a jeho posledním jídlem byla polévka ze semen divokých stromů. Toto jídlo bylo pro vědce také vodítkem, proč se domnívají, že Grauballský muž zemřel násilnou smrtí. Jeho sousedé ho obětovali, aby ve zdraví přežili zimu a na jaře zaseli semena do úrodných polí.

Podobné mumie byly v rašelině objeveny nejen v Dánsku, ale také na severu Německa, v Nizozemsku nebo Irsku. Po jejich vytažení z kyselého prostředí musejí vědci dbát na to, aby byly stále ve stejných podmínkách a nedošlo k jejich poškození. Dále čtěte: (Fosilie tohoto tvora je stará 518 milionů let. Byl vybaven osmnácti chapadly).

Témata: mumie, muž, život, věda, výzkum