Tohle je největší ryba, která kdy žila na naší planetě. Byla gigantická

Země a Příroda
02. listopadu 2019 08:34 / Lukáš Bauer
5 fotografií v galerii
Leedsichthys byla obří prehistorická ryba R.Nicholls
Největší známá ryba, která žila na naší planetě, dostala, jméno Leedsichthys a žila v období jury. Zkameněliny tohoto neuvěřitelného tvora, který se živil převážně planktonem, byly poprvé objeveny u britského Peterborough v roce 1886. Obří prehistorická ryba mohla vážit až 45 tun a měřila okolo třiceti metrů na délku.

V roce 1886 objevil sběratel zkamenělin Alfrede N. Leeds fosilii obří pravěké ryby, která žila v období prvohor a dosahovala neuvěřitelných rozměrů. Obrovská ryba z čeledi paprskoploutvých dostala název po svém objeviteli Leedsichthys (Leedsova ryba). Tento jedinečný tvor žil ve všech světových oceánech přibližně před 170 miliony lety, tedy v období střední jury.

S přesnou identifikací tohoto tvora měli vědci potíže kvůli drobným a navzájem izolovaným objevům fosilií, které byly také často mylně přisuzované Leedsichthys, ale ve skutečnosti patřily jiným druhům ryb nebo dokonce dinosaurům. Po delší době se však vědcům přeci jen podařilo sestavit přesný model této gigantické ryby.

Dospělá ryba podle vědců mohla měřit až kolem dvaceti metrů a vážit 45 tun. Leedsichthys se živila převážně planktonem, který byl v tomto období hojně zastoupen. Tato ryba se podle expertů svou velikostí pohybovala na samotné hraně toho co mohla evoluce rybám dovolit.

S rostoucí velikostí totiž klesá rychlost metabolismu, takže tyto ryby byly velice pomalé a potřebovaly k provozu svého těla obrovské množství potravy. Díky své nízké teoretické rychlosti se například často mohly stávat kořistí obřích mořských plazů.

Zajímavostí také je, že mnoho výzkumů naznačuje, že tato gigantická ryba vznikla dlouhou evolucí z vrcholových predátorů. Ti tak podle nich postupně přecházeli na jiný typ potravy a ztráceli některé kosterní rysy. Dále čtěte: (Na severu Norska rybář ulovil podivnou rybu s obrovskýma očima).