Zvěrokruh skrývá dvanáct tajemství

Vesmír
01. března 2020 13:07 / Mirka Malá
12 fotografií v galerii
Beran má čtyři slunce Pinterest
Naše planeta Země je obklopena miliardami třpytivých hvězd. Kdysi dávno starověcí pozemšťané pospojovali tečky na svazku těchto hvězd a vytvořili 12 souhvězdí zvěrokruhu. Ale pokud se podíváme dostatečně blízko na jakékoli jeho znamení, uvidíme opravdový zázrak vesmíru.

Jaké astronomické zvláštnosti se skrývají ve vašem znamení?

Beran: Mimozemský svět se čtyřmi západy slunce

Beran miluje konkurenci a plynový gigant 30 Ari Bb uhnízděný asi 146 světelných let od Země v Beranu není výjimkou. Masivní exoplaneta nemá na obloze ani jedno, ani dvě, ale hned čtyři slunce.

Jak je to možné? V tomto případě, 30 Ari Bb obíhá kolem hvězdy v binárním systému, hvězdném systému, kde dvě hvězdy obíhají kolem společného bodu. Ukázalo se, že tento binární systém obíhá kolem stejného těžiště jako jiný binární systém vzdálený stovky milionů kilometrů, takže všechny čtyři hvězdy jsou součástí jednoho velkého čtyřnásobného hvězdného systému.

Býk: Hřbitov supernovy

Rohy býka si hrají s krabí mlhovinou. Ta je známá jako Messier 1 nebo M1 a je zbytkem tisícileté exploze supernovy, násilné smrti hvězdy, která již nemůže podporovat svou vlastní hmotu, jež se nachází nad jižním rohem Býka. Býci milující krásu budou rádi vědět, že takové exploze vytvářejí jasné výbuchy plynu, které mohou vydržet na obloze po desítky tisíc let. I nyní se plyn v M1 rozšiřuje směrem ven rychlostí asi 4,8 milionu km v hodině.

Blíženci: Velký klaun na obloze

Blíženci jsou mladí, zvědaví a zábavní. K tomuto seznamu přidejte ještě slova hrůzostrašné a hrozivé a máte pěkný popis mlhoviny Clownface, oblak plynu, který se nachází v Blížencích asi 5 000 světelných let od Země.

Jde o planetární mlhovinu vyrobenou ze dvou obrovských soustředných kruhů. Kroužky jsou lemovány chlupatými filamenty, které se natahují po světelné roky, takže mlhovina připomíná malou hlavu zabalenou v kapuci, nebo taky klaunovy strašidelně malované tváře.

Rak: Svět diamantů (nebo láv)

Raky může být těžké poznat a astronomové mají stejný problém s nejslavnější exoplanetou souhvězdí. 55 Cancri E's, které se od nás nachází pouhých 40 světelných let, je zhruba dvakrát větší než Země a každých 18 hodin obíhá kolem své domovské hvězdy. To znamená, že planeta je superteplá, má tisíce stupňů Celsia na své noční straně a pravděpodobně má docela extrémní složení. Jak extrémní? Nikdo to neví. Předchozí studie předpokládaly, že planeta je diamantová, nebo po jejím povrchu stále teče láva. Dokud si ale na planetu nezaletíme, těžko se o níc dozvíme víc.

Lev: Hvězda na útěku

Narozená jako skutečný lev, tato hvězda v souhvězdí lva doslova odhazuje prostor stranou, když se snaží uniknout ze svého umístění rychlostí 329 000 km v hodině. Hvězda pojmenovaná CW Leonis, která se nachází asi 310 světelných let od Země, se pohybuje tak rychle, že vidíte, jak vytváří příďový šok (vlna energie, která tlačí mezihvězdnou hmotu stranou jako přední strana lodi, která prořezává vodu). Astronomové se domnívají, že CW Leonis se dobíjí asi 70 000 let a dosud se nezastavila.

Panna: Největší klobouk ve vesmíru

Často nevidíte, jak je Panna středem pozornosti. Ale je tu Messier 104, galaxie Sombrero. Tato nepředvídatelná galaxie je zářící boule hvězd, obklopená dokonale symetrickým prstencem prachu připomínajícím okraj sombrera. Tento prach slouží jako obrovská školka pro dětské hvězdy, ale skutečný střed ve středu sombrera, kde černá díra s miliardovou hmotností Slunce neustále vysypává elektromagnetické záření do vesmíru. Je vzácné vidět, jak Panna rozlila cokoli, aniž by to po sobě uklidila, tento galaktický nepořádek je vzdálený 29 milionů světelných let.

Váhy: Dva zázraky Země

Dva světy podobné Zemi obíhající vzdálenou hvězdu Gliese 581 by mohly být životaschopné. Nebo to mohou být iluze. Gliese 581 je červený trpaslík asi 20 světelných let do souhvězdí Váhy a kolem něj se může točit až šest planet. Zdá se, že dvě z těchto potenciálních planet - Gliese 581d a 581g, se nacházejí v obyvatelné zóně hvězdy, kde planeta není příliš horká ani příliš studená na to, aby měla vodu. Tyto světy jsou vzácné a někteří astronomové věří, že dvojice planet vůbec nemusí existovat. Podle jedné studie z roku 2014 mohou být Gliese 581d a 581g jen zázrakem způsobeným blikáním slunečních skvrn na povrchu jejich místní hvězdy.

Takže tyto dva světy jsou buď nesmírně vzrušující, nebo velmi neuspokojivé. Pojďme si to urovnat jako Váhy a jen se shodnout, že jsou něčím obrovským.

Štír: Nonstop nova

Vášnivý a vytrvalý Štír se nevzdává vztahu. Ani hvězda U Scorpii se nevzdává hvězdného partnerství, kde jedna hvězda nekonečně dává a druhá hvězda je mrtvá.

U Scorpii je opakující se nova, vzácná třída dvojhvězd, kde bílý trpaslík (scvrklá mrtvá hvězda) neustále táhne hmotu od sousední hvězdy a potom ji každých pár desetiletí znovu vyplivne. Výsledkem je neustále se rozjasňující a stmívající se záblesk na obloze, který je takovým zvráceným tancem hvězdné mrtvoly a jejího zajatého kamaráda. U Scorpii je zvláště aktivní romantička, která za posledních 150 let, naposledy v roce 2010, osvětlila oblohu nejméně sedmkrát.

Střelec: Monstrum ve středu galaxie

Střelci rádi udržují těsný okruh přátel a není tu užší kruh než černá díra ve středu Mléčné dráhy známá také jako Střelec A.

Tato černá díra, zasazená hluboko v lovecké souhvězdí, je jako lepidlo, které drží galaxii pohromadě. Oblast kolem galaktického centra je asi miliardkrát hustší, než je náš kout Mléčné dráhy, a všechny ty plyny a prach znemožňuje Střelci A vidět přímo na Zemi.  Stejně jako mnoho Střelců, je i tato černá díra drsná a nekompromisní.

Kozoroh: Tři sebezničující sourozenci

Pokud očekáváte pořádek od souhvězdí, které je napůl koza a napůl mořská víla, připravte se na zklamání. Zvažte Kozorohovu nejhezčí galaxii HCG 87. Shluk tří gravitačně vázaných galaxií vypadá na první pohled hezky, ale harmonie je pouze dočasná. Během příštích miliard let se tyto tři postavy navzájem roztrhají na kousky chaotických hromádek a změní galaktické trio na jeden obrovský hvězdný nepořádek.

Vodnář: Oko Boží

Vodnáři jsou velmi pozorní. Do hlubin duší se dívají obrovským okem. Mlhovina Helix vzdálená 700 světelných let byla proto nazvána okem Božím. Je to vlastně jen mrtvá hvězda zahalená v prachu a díky infračervené záři nabírá obrovský tvar oka a zornice.

Ryby: Perfektní vířivka

Zde je nutné obrátit pozornost k Phantom Galaxy, známé také jako M74, uhnízděné v souhvězdí Ryb. Phantom Galaxy byla popsána jako dokonalá spirální galaxie, ale ve skutečnosti je to jen dokonalý pohled na jednu. Ze Země mohou astronomové vidět přímo zlaté centrum galaxie a půvabné spirálové paže a volný výhled na 100 miliard hvězd galaxie. Dále čtěte: Vědci poprvé nahlédli do neviditelné kosmické sítě.