Archeologové přišli na to, že naši dávní předkové byli vynikajícími inženýry

Objevy
25. února 2020 11:25 / Mirka Malá
Hominidé uměli rozlišovat materiály Pinterest
Vědci použili roboty a replikační nástroje pro zátěžové testy starých materiálů a nástrojů používaných hominidy. A zjistili, že hominidé si vybírali materiály na základě toho, co fungovalo nejlépe pro práci, kterou dělali.

Archeologové testovali staré kamenné nástroje pomocí velmi moderního inženýrství. Zkoumali nástroje pomocí technických testů, aby se pokusili pochopit, jak staří hominidé používali různé materiály a tvary.

Archeologové si všimli, že nástroje v různých rodinách byly vyrobeny z různých materiálů. Obzvláště v době před tím, než lidé vynalezli kování, staří hominidé mohli používat jen to, co ve svém místním prostředí našli v čisté formě.

Po více než 1,8 milionu let byli hominidé postaveni před otázku, zda použít lávové kameny či křemence k výrobě kamenných nástrojů. Mezi lávové kameny vědci zařadili vyvřelé horniny jako čedič nebo žulu. Dále mezi materiál, který měli hominidé k dispozici, započítali vědci rovněž chert, tedy podskupinu sedimentárních hornin, mezi které patří mimo jiné také opál.

Předkové si materiál pečlivě vybírali

Vědci původně předpokládali, že si hominidé vyráběli nástroje všeho druhu ze všech dostupných materiálů. Místo toho ale zjistili, že nejostřejší a nejjemnější řezné nástroje byly vyrobeny z jemného a jemně tvarovaného křemene. Objemnější a těžší řezné nástroje byly vyrobeny z lávy.

Testy odhalily, že ostrý, jemný řezný nástroj mohl být používán pro shromažďování i škrábání kůry. Plnil spíše funkci dnešního nože. Pak tu byl nástroj, který byl využíván jako dnešní sekera, tedy byl nejen ostrý, ale také velmi pevný.

Výsledky ukázaly, že hominidé rané doby kamenné nepoužívali jeden nástroj na všechny svoje aktivity, ale optimalizovali jejich výrobu na základě funkčních výkonových charakteristik ve spojení se surovinami, které jimi potřebovali opracovávat.

To ukazuje, že starověcí hominidé nevyráběli pouze nástroje. Přemýšleli o tom, jak který nástroj funguje a činili rozhodnutí na základě toho, který nástroj nejlépe vyhovuje konkrétním aktivitám. Tato úroveň abstrakce a logického rozhodování je sama o sobě velkým úspěchem pro druh, který žil na planetě více jak milion let před lidmi. Dále čtěte: V Itálii objevili hrobku významného bojovníka z Doby železné i s válečným vozem.