Archeologové našli v Německu ostatky bezhlavého koně

Objevy
03. února 2022 19:12 / Radek Chlup
Kůň byl sťat pro rituální účely  Unsplash
Archeologové objevili na starověkém hřbitově ve městě Knittlingen v jižním Německu ostatky muže pohřbeného před 1400 lety se svým koněm. Zvířeti chybí hlava, píše se na webu Live Science.

Muž byl s koněm pohřben v období dynastie Merovejců vládnoucí v letech 476 až 750 n. l. obrovskému území dnešní Francie a střední Evropy, uvádějí archeologové. Muž s největší pravděpodobností sloužil králům této dynastie.

„Stál v řetězci velení s merovejskými králi na jeho konci. Musel se účastnit královských tažení,” napsal v e-mailu pro web Live Science hlavní archeolog těchto výkopových prací Folke Damminger.

„Jako příslušník místní elity byl nejspíše hlavou farmářské domácnosti složené z jeho rodiny a služebnictva.” Damminger si však nemyslí, že byl muž farmář v pravém slova smyslu. Velkou část práce za něj nejspíše odvedlo právě jeho služebnictvo.

Vážený muž byl pohřben vedle svého koně, jemuž byla podle archeologa sťata hlava za rituálními účely. Členové jeho rodiny by určitě chtěli muže vykreslit jako bohatého a významného jedince. Mohli by těžit z jeho dřívějšího postavení.

„Jednou z funkcí tohoto obřadu bylo inscenování zesnulého v jeho dřívějším postavení jako nárok jeho nástupců na udržení tohoto statusu,” píše vědec. Nebyl to tedy rituál obětního charakteru.

Bohatá žena a vojáci

Archeologové na starověkém hřbitově objevili ostatky několika dalších lidí žijících zhruba ve stejné době jako tento jezdec. Odhalili zde hrob ženy se zlatou broží a ostatky nejspíše vojáků pohřbených s meči, kopími, štíty a hroty šípů.

Vykopávky v lokalitě budou pokračovat. Vědci ještě nenašli hlavu koně. Ostatky muže si převezmou antropologové, kteří provedou analýzu jeho kostí a zubů. Pokusí se tak zjistit zdravotní stav, věk a příčinu smrti tohoto jedince.

Zdroj: Live Science.