Archeologové nalezli v Saúdské Arábii starověkou dálnici

Objevy
27. ledna 2022 07:44 / Radek Chlup
Region AlUla je bohatý na stopy po dávných civilizacích Wikimedia Commons
Archeologové našli v oblasti severozápadní Saúdské Arábie obrovskou síť cest lemovaných tisíci hrobkami, které pohledem z nebes tvarem připomínají přívěsky. Lidé před 4500 lety cestovali na obrovské vzdálenosti a přitom ctili zesnulé, usuzují výzkumníci.

Nález učinili archeologové pracující pro organizaci Royal Commission for AlUla, která provádí vykopávky a výzkumy v okolí regionu AIUIa v severozápadní Saúdské Arábii. Tato oblast je na stopy po dávných civilizacích celkově velice bohatá.

Vědci objevili s použitím satelitních a leteckých snímků, pozemních průzkumů a vykopávek 4500 let staré cesty s pohřby po jejich obvodu. Tyto cesty mohly dohromady propojovat osídlené oázy a tvořit jakousi prastarou „dálnici”.

Lidé po takových cestách mohli cestovat na velké vzdálenosti. „Sledováním těchto sítí mohli lidé urazit vzdálenost nejméně 530 kilometrů ze severu na jih,” uvedl archeolog Mat Dalton ze Západoaustralské univerzity v emailu pro portál Live Science.

Stopy po podobných cestách, které byly vyhlazeny lidskými chodidly a zvířaty, byly nalezeny také v jižní Saúdské Arábii a v Jemenu. Mohlo by to znamenat, že v těch dobách lidé cestovali ještě na větší vzdálenosti. Tyto cesty ale ještě čekají na pozemní výzkum.

Lidé na cestách uctívali mrtvé

Archeologové toho moc o rituálech prováděných na těchto cestách nebo přímo v hrobkách nevědí, protože je většina lidských ostatků ve špatném stavu. Některé pohřby byly navíc vyprázdněny vykradači hrobů, tudíž v nich vědci nenašli žádné artefakty.

Pohřby však nejspíše sloužily k uctění památky zesnulých. Zvláště v případech, kdy po těchto trasách pravidelně kráčeli příbuzní. „Dokonce bychom si mohli představit pohřební průvody podél cest od osídlených oáz k hrobkám. To je ale čistá hypotéza,” píše Dalton.

Přibližně v době vzniku této sítě stavěli Egypťané pyramidy a v Mezopotámii na severu Arábie rostly civilizace, velká města a chrámy, takzvané Zikkuraty. Cesty v regionu AIUIa jsou však podle Daltona domorodým „vynálezem”. V Saúdské Arábii se stavěly například velké kamenné stavby ještě tisíce let předtím. Psali jsme také: Masivní kamenné struktury v Saúdské Arábii jsou zřejmě nejstarší památkou na světě