Byla objevena nová hrozba, která může stát astronauty život

Věda a Výzkum
19. listopadu 2019 15:00 / Lukáš Bauer
Kosmonauti mohou ve vesmíru podstoupit nově identifikovaná rizika Internet
Dopady dlouhodobého pobytu lidí ve vesmíru jsou stále předmětem zkoumání. Stav beztíže totiž má neblahý vliv na lidské tělo a nyní se expertům podařilo identifikovat zcela novou hrozbu, o které předtím nevěděli. Jedná se o potíže s krevním oběhem lidí, kteří strávili ve vesmíru více než 50 dní.

S rostoucími ambicemi lidstva ohledně dobývání vesmíru a plánovanou návštěvou Marsu vědci provádějí nejrůznější výzkumy týkající se vlivu vesmírného prostoru na lidské tělo a zdraví. Nyní identifikovali zcela novou hrozbu, která by mohla u lidí při dlouhých cestách vesmírem způsobit vážné zdravotní komplikace.

Problém vědci objevili v takzvané jugulární žíle, která je hlavní cévou, která zásobuje lidský mozek krví. Vyšetřením 11 astronautů, kteří strávili na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) delší dobu, vědci zjistili, že během pouhých 50 dnů ve vesmíru v této žíle několikrát přestala proudit krev.

Díky tomu mohou být astronauti během dlouhých cest vesmírem ohroženi například trombózou, která byla také u jednoho z členů posádky v jugulární žíle zjištěna. Vědecký tým chce nyní data z vyšetření lépe analyzovat a přesněji vyhodnotit, jaké důsledky může tento typ trombózy na kosmonauty mít.

„Vystavení beztížnému prostředí během kosmického letu má za následek chronický posun krve a tkáňových tekutin směrem vzhůru ve srovnání se vzpřímeným postojem na Zemi, což má zatím neznámé důsledky na žíly zásobující mozek krví,“ uvedli vědci ve své vědecké práci.

Na Zemi se o správný tok krve stará gravitace, která zajistí odtok krve z mozku do zbytku těla. V prostředí mikrogravitace ISS se však lidské tělo chová jinak a problémy s průtokem krve nejsou jedinými zdravotními riziky, se kterými musí astronauté počítat. Dále čtěte: (Astronauté poprvé rozluštili DNA neznámých organismů přímo ve vesmíru).