Nový výzkum prokázal, že na Marsu existoval složitý systém podzemních jezer

Na Marsu dříve existovala podzemní jezera
Další 1 fotografie v galerii
 Vesmír
10. března 2019 09:55 / Internet
Z dat geologického průzkumu sondy Mars Explorer vědci zjistili, že na rudé planetě existoval kdysi složitý systém podzemních jezer. Pět z těchto podzemních jezer mohlo mít dokonce minerály, které jsou důležitou součástí vzniku života.

V současné době je Mars sice suchou nehostinnou krajinou, ale v minulosti tomu tak pravděpodobně nebylo. Stopy na jeho povrchu totiž jasně naznačují, že zde existovaly vodní systémy podobně jako na Zemi. Vědci se proto zaměřili také na podzemní vodu, a došli k překvapivému závěru.

Pod povrchem Marsu se totiž ukrývala velká podzemní jezera, jak ukazují data ze sondy Mars Explorer. Díky novému výzkumu vědci zjistili, že Mars býval světem s vodou. V průběhu vývoje planety se ale klima měnilo a voda ustupovala pod povrch, kde se formovala v podobě jezírek podzemní vody.

Vědci zkoumali celkem 24 hlubokých kráterů, které se nacházejí v severní části Marsu. Některé krátery dosahují hloubky až 4 kilometry a na jejich dně objevili vědci struktury, které musela vytvořit voda. Z těchto útvarů vědci také zjistili, že se množství vody v průběhu existence Marsu měnila.

Typickými znaky přítomnosti vody jsou kanály vyryté prouděním vody do stěn kráterů, ale také jakási údolí vyhloubená propady kvůli spodní vodě. Vědecký tým objevil také stopy po deltách a terasách, které vytvořila stojící voda.

Vědci se domnívají, že oceán dávného Marsu mohl být propojený se systémem podzemních jezer, která pokrývala prakticky celou planetu. Tato jezera podle vědců existovala asi před 3,5 miliardy let, mohla být přímo současníky oceánu.

Výzkum v oblasti vody na Marsu je podle astrofyziků velmi složitý a nový výzkum může s tímto poznáním hodně pomoci. Zcela zásadním objevem jsou minerály na dně některých kráterů, které na Zemi zapříčinily vznik života. Na základě tohoto objevu je možné předpokládat, že stejné podmínky mohly existovat také na Marsu.

Výsledky těchto výzkumů budou důležité pro další mise, které budou hledat na Marsu život nebo kolonizovat planetu. První takovou misí bude ExoMars. Jde o společnou misi Evropské kosmické agentury (ESA) a ruského Roskosmosu.

Původně byla mise robotického vozítka označena jako ExoMars 2020 podle plánovaného roku jeho přistání na sousední planetě. Aktuální zpráva na webu Evropské kosmické agentury ale naznačuje, že rover na Marsu přistane podle všeho o rok později, v roce 2021. Dále čtěte: (Astronomové objevili další tajemství planety Neptun).

Témata: Mars, jezero, voda, vesmír, výzkum