Vědci objevili naprosto unikátní fosilii dosud nejstaršího pohybujícího se tvora na planetě

Objevy
14. února 2019 13:41 / Lukáš Bauer
První pohybliví tvorové na Zemi žili před více než dvěma miliardami let CNRS
Vědci objevili fosilní nález nejstarších pohybujících se tvorů, kteří kdy žili na naší planetě. Tyto mnohobuněčné organismy vzdáleně připomínající dnešní slimáky obývaly Zemi před 2,1 miliardami let. Nejstarší srovnatelný nález byl přitom starý pouze 1,5 miliardy let.

Vědci objevili dosud nejstarší fosilii pradávných tvorů, kteří se jako jedni z prvních dokázali pohybovat. Tento nález je se stářím 2,1 miliardy let nejstarším svého druhu na světě. Dosud nejstarší podobná fosilie byla stará 1,5 miliardy let.

Unikátní objev byl nalezen v ložisku břidlice na západním pobřeží Afriky. Tenké trubicovité struktury v sedimentu jsou ve skutečnosti tvorové podobní dnešním slimákům a jedná se pravděpodobně o nejstarší pohyblivé tvory na Zemi.

Zatímco vědci přesně nedokáží určit jak tento tvor vypadal, předpokládají, že se mohlo jednat o velkou kolonii malých organismů. Ty spojily své síly a vytvořily pohyblivého pravěkého slimáka. Díky tomu mohly cestovat za potravou v podobě živin, které byly produkovány bakteriemi.

Unikátní fosilii objevili vědci pod vedením geologa Abderrazakem El Albanima z univerzity v Poitiers ve Francii ve skalním ložisku z povodí Franceville v Gabonu. Lokalita je důležitým zdrojem fosilních prvků z doby paleoproterozoické (od 2,5 miliardy do 1,6 miliardy let).

Tým izoloval tunelové otisky pomocí rentgenové počítačové mikro-tomografie, která neinvazivně rekonstruuje pomocí 3D obrazu struktury skryté ve skalnatém ložisku. Pokud jsou tvrzení El Albanima správná, tato lokalita může v budoucnu překvapit ještě staršími nálezy.

Vědci díky fosiliím získávají důležité poznatky o vývoji života na Zemi z nejrůznějších období. Nedávno například identifikovali velice zvláštního dinosaura, který se nepodobá, dosud žádným objeveným tvorům.