Dle nových studií se síla vln v oceánech a jejich destruktivní účinky budou každým rokem zvětšovat

Vlny mohou být vyšší a silnější než kdy předtím
Další 3 fotografie v galerii
 Země a Příroda
22. ledna 2019 13:31 / Internet
Každý rok se vlny ve vodách světového oceánu zvětšují v souvislosti s tím jak roste jejich teplota. Vědci tento jev již dlouho zkoumají a v rámci nově vypracované studie došli k překvapivému závěru. Každým rokem se totiž síla vln a jejich destruktivní účinky budou zvětšovat.

Nejnovější vědecká studie varuje před rostoucí ničivou silou vln v oceánech, která se neustále rok od roku zvětšuje úměrně tomu, jak vzrůstá teplota oceánu. Podle vědců se tak dají očekávat výrazné problémy v některých přímořských oblastech.

Vlny v oceánu jsou tvořeny převážně poryvy větru v atmosféře, které působí značnou silou na hladinu vody. Podle vědců však k jejich síle přispívá do značné míry také teplota vody, která se každým rokem zvyšuje. Do této chvíle neexistovala žádná studie, která by dávala do souvislosti sílu vln a globální změny klimatu.

Vědci však zdůrazňují, že samotné změny klimatu nemohou způsobit zvětšení vln, některé údaje z měření však naznačují, že jsou tyto jsou tyto dvě přírodní aktivity velice úzce spojeny. Vlny tak mohou být nepřímo indikátorem zhoršujících se klimatických změn podobně jako koncentrace oxidu uhličitého, globální nárůst hladiny moře nebo celosvětová atmosférická teplota povrchu.

Vzhledem k tomu, že změny klimatu postupně ohřívají vody našich oceánů, vědci se domnívají, že se sejně tak mění také charakteristika větrů, které zvětšují vlny na hladině. Vědci k tomu využili řadu historických údajů z let 1948 až 2017 a zjistili, že vlny jsou nejméně o 3 procenta silnější než dříve.

V některých oblastech Pacifiku je přitom zvýšená síla vln patrná mnohem více než v jiných oblastech naší planety. Naopak v arktických oblastech, kde je chladnější podnebí je intenzita vln prakticky stále stejná.

Vysoké vlny mohou mít podle vědců velice negativní dopad na život v některých přímořských oblastech, stejně jako na námořní trasy přepravních lodí. Rychlost ohřívání oceánů je přitom podle dřívější studie doslova závratná.