Převrat v grilování. Nejnovější výzkum přinesl zajímavá fakta

Grilování je oblíbená činnost
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum 
05. listopadu 2018 07:29 / Shutterstock
  23   3
Léto už je sice za námi a s ním i oblíbené grilování, ale i tak se můžeme seznámit se závěry vědeckých výzkumů, které nám pomohou výrazně omezit rizika úpravy masa na grilu. Hodit se to bude už za půl roku.

Je vcelku známo, že grilování, respektive častá konzumace mas a masných výrobků připravených na grilu s sebou nese jistá rizika. Ta spočívají v tom, že při tomto způsobu úpravy se na povrchu masa vytvářejí karcinogeny, především jejich složky známé jako heterocyklické aminy (HCA).   
 
Heterocyklické aminy jsou mutagenní a karcinogenní látky, které vznikají při tepelné úpravě masných výrobků za vysokých teplot. Epidemiologické studie prokázaly, že častý příjem HCA prostřednictvím konzumace grilovaných pokrmů zvyšuje riziko výskytu rakoviny žaludku a střev. K potlačení tvorby HCA se používá řada strategií, například zkrácení doby tepelné úpravy, snížení teploty nebo předchozí částečná tepelná úprava potravin třeba v mikrovlnné troubě. Ale zřejmě nejlepší a efektivní metodou, jak tvorbě HCA předcházet, nebo ji alespoň výrazně omezit, je použití různých antioxidantů.

Zní to sice poměrně „vědecky“, ale skutečnost je poměrně jednoduchá. Podle Johna Scotta Smitha z Kansaské univerzity, který se zkoumáním možností omezení tvorby HCA dlouhodobě zabýval, stačí přidávat do marinády při přípravě masa správné koření.
 
Výzkum prokázal, že jedním z nejúčinnějších, které tvorbu HCA potlačuje z 80 a více procent, je Rosmarinus officialis, tedy dobře známý rozmarýn. Pochopitelně kdybychom stále grilovali s použitím rozmarýnu, zřejmě by se nám grilování za chvíli omrzelo. I to však lze úspěšně řešit. Do marinády můžeme přidat extrakt z této bylinky, který pozbývá obvyklé aroma. V jídle ho potom není vůbec cítit. A víte, že na zdraví působí příznivě i naše hříbky? Psali jsme v tomto článku.  
 
A proč rakovinotvorné látky účinně ničí právě rozmarýn? Jeho extrakt má nejvíce složek, které si s HCA dovedou účinně poradit. Určité množství jich má i bazalka, máta, šalvěj, saturejka, majoránka či dobromysl. Vědci zkoumali i jiné druhy koření a výsledky prokázaly, že rozmarýn je opravdu nejúčinnější. Podobné účinky, i když proti rozmarýnu přibližně poloviční, má i kurkuma nebo čínský zázvor. 
 
„Když jste tedy milovníky grilování, je dobré používat při přípravě masa co nejvíce tohoto koření,“ radí John Scott Smith.

Karel Kovka | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

tech

Nabíjíte váš mobil na 100 % nebo necháváte úplně vybít? Možná děláte velkou chybu

Dům a zahrada

Jaké barvy stěn se hodí do pracovny?

Cestování

Osvětimanské skály, po čertech krásné skalní město

Zavřít reklamu