Když si příroda dokáže pohrát. Podívejte se, co vytvořila

Příroda dokáže vytvořit zajímavé útvary
Další 2 fotografie v galerii
 Země a Příroda
01. listopadu 2018 13:18 / NASA
Že je v Antarktidě zima a její velká část je pokrytá ledovci, je obecně známá věc. A ledovce se při svém pohybu čas od času odlomí a vznikají kry mnohdy monumentálních rozměrů. Kra, kterou objevili vědci z NASA, je opravdu podivuhodná.

Antarktida je čtvrtý největší kontinent na Zemi. Zároveň je tak pojmenována jižní polární oblast rozprostírající se kolem jižního pólu Země. Nejvíce se přibližuje Jižní Americe, kterou od Antarktického poloostrova odděluje asi 1 000 km široký Drakeův průliv. Nemá žádné osídlení a jedinými obyvateli tohoto kontinentu jsou vědci, kteří tu pracují na nejrůznějších výzkumných projektech.

Zkoumáním tohoto kontinentu pokrytého ledem se zabývá i americká kosmická agentura NASA, která mimo pozorování a studia vesmíru má za úkol i z vesmíru studovat zemi. A mimo jiné dlouhodobě sleduje i polární led.

Když průzkumné letadlo v rámci programu Ice-Bridge přelétalo nad severní částí kontinentu, zpozorovali vědci velmi zvláštní útvar. Jeden z ledovců poblíž Larsenova šelfového ledovce C má totiž pozoruhodně pravidelný tvar. Ledovec vypadá při pohledu shora jako dokonalý obdélník, jako by jeho vznik byl dílem lidských rukou. Často vidíme ledovce s poměrně ostrými hranami, ale zatím jsem nikdy nepozoroval žádný, jehož strany by byly tak pravoúhlé,“ uvedl jeden z vědců.

Zájmem vědců byla spíše obří kra jménem A68, která je dvakrát větší než Lucembursko. „Řekl jsem si, že takhle pravidelný ledovec je zajímavý a vlastně dost fotogenický, tak jsem pořídil pár fotek,“ dodal Jeremy Harbeck, který se letu zúčastnil. O obří kře A68 jsme psali v tomto našem článku.

Ani tento zvláštní ledovec není žádný drobeček. Vědci jej zatím neměřili, ale délku jeho hrany odhadli na přibližně 1,6 kilometru. Čistě ostré hrany jsou důkazem, že se opravdu odlomil teprve nedávno, takže ještě jeho strany nestačily odtát.

Karel Kovka | inStory.cz