Řetězec aljašských ostrovů může být ve skutečnosti jedna monstrózní sopka

Země a Příroda
11. prosince 2020 19:09 / Mirka Malá
Pod vulkány na Aljašce se ukrývá obrovská sopka  John Lyons/USGS
Jak se může jedna obrovská sopka schovat? Stačí se zamaskovat skupinou menších sopečných ostrovů. A to je zjevně případ některých Aleutských ostrovů na Aljašce.

Vědci nedávno přišli s názorem, že těsný shluk šesti vulkanických ostrovů nacházejících se blízko středu řetězce, tedy stratovulkány Carlisle, Cleveland, Herbert, Kagamil, Tana a Uliag, jsou ve skutečnosti vzájemně propojenými průduchy mnohem větší sopky, která se skrývá pod vodou. Pokud je to skutečně pravda, byla by to první zcela ponořená sopka v Aleutanech, uvedli vědci.

Nebezpečí se ukrývá pod oceánem

Těchto šest stratovulkánů je souhrnně označováno jako Ostrovy čtyř hor. Mohou však být také spojeny jako součást kaldery, masivní vulkanické deprese ve tvaru mísy, která může obsahovat více průduchů. Vědci svoji novou práci představili na výročním zasedání Americké geofyzikální unie.

Vědci analyzovali seismickou aktivitu, emise plynů, gravitační měření a geochemii v oblasti obklopující šest ostrovů. Jejich nálezy naznačovaly, že aktivitu ve stratovulkánech lze vysledovat k mnohem většímu zdroji, tedy ve "velké, dříve neznámé kaldeře, která je do značné míry kryta jednotlivými ostrovy a oceánem,“ uvedli vědci.

"Všechno, na co se podíváme, se shoduje s kalderou v tomto regionu,“ uvedla ve svém prohlášení spoluautorka studie Diana Roman, vulkanoložka Carnegie Institution for Science ve Washingtonu.

V oblasti je 40 aktivních sopek

Aleutské ostrovy jsou souostroví s desítkami ostrovů, které obsahují 40 aktivních a 17 neaktivních sopek. Podle Národního úřadu pro oceán a atmosféru se táhnou mezi Aljaškou a Ruskem a mají rozlohu více než 3 000 kilometrů a tvoří jižní hranici Beringova moře.

Většina stratovulkánů, jako jsou Aleutské ostrovy, jsou kuželovité struktury se strmými stranami, které se časem vytvářejí z nahromaděných toků lávy, popela a hornin. Tyto sopky čerpají svou erupční sílu ze středně velkých zásobníků magmatu v podzemí.

Kaldery jsou tvarovány gargantuovými magmatickými rezervoáry v zemské kůře a vytvářejí se, když tlak nádrže exploduje z kůry v jediné masivní erupci. Sopka se poté zhroutí do vyčerpané magmatické komory a zanechá za sebou depresi.

Aleutská sopka Mount Cleveland je jednou z nejaktivnějších sopek v Severní Americe a přítomnost mohutné podvodní kaldery v Aleutanech by mohla vysvětlit, proč Cleveland vybuchuje tak často, píše autor studie John Power.

Kaldera, která zahrnuje šest vulkanických ostrovů, by pravděpodobně představovala supervulkán srovnatelný s monstrózní sopkou v Yellowstonu a je tedy velmi nebezpečná. Jak moc a zda hrozí její výbuch, to musí vědci ještě zjistit. A budou se při tom muset podívat i na mořské dno. Dále čtěte: Alpy rostou. Podle nové studie se část pohoří místo očekávané eroze zvedá do výšky.