Alpy rostou. Podle nové studie se část pohoří místo očekávané eroze zvedá do výšky

Země a Příroda
04. prosince 2020 17:21 / Mirka Malá
Centrální část švýcarských Alp se stále zvedá Pixabay
Podle nové studie se skutečně část alpského pohoří zvedá do výšky, místo aby procházelo očekávanou erozí. Švýcarské Alpy skutečně procházejí růstovým obdobím.

Nový nález je v rozporu se závěry dvou předchozích studií, které naznačovaly, že Alpy po řadu let neerodovaly, ale ani nerostly.

Mezinárodní tým vědců však nyní zjistil, že tomu tak není, a to po analýze různých izotopů ze stovek řek v evropských Alpách. Jeden konkrétní izotop, berylium-10 (10Be), odhalil informace o rychlostech eroze v různých částech Alp.

Co všechno prozradilo berylium

Izotop 10Be se mimo jiné tvoří, když kosmické paprsky nebo fragmenty atomů, jako jsou protony, elektrony a nabitá jádra, proudí zemskou atmosférou a dostanou se na povrch planety. Když tyto kosmické paprsky dopadnou na Zemi, řekněme ve skalnatých Alpách, nastartují jadernou reakci v atomech kyslíku křemenu, který tvoří 10Be.

Tento izotop se hromadí pouze na nejvrchnějším povrchu Země, což znamená, že vědci mohou určit stáří povrchu měřením úrovní 10Be v sedimentu. Zjednodušeně řečeno, křemenná zrna s vysokou koncentrací 10Be byla vystavena kosmickému záření po velmi dlouhou dobu, naopak vzorky s nízkými koncentracemi 10Be jsou mnohem mladší.

Ve studii vědci provedli rozsáhlé zkoumání křemenných zrn z více než 350 řek protékajících Alpami. "S touto strategií můžeme poprvé nakreslit obraz eroze v celých evropských Alpách a prozkoumat její hnací mechanismy,“ prozradil autor studie Romain Delunel, geolog z Ústavu geologických věd na univerzitě v Bernu.

Alpy rostou do nebe

Alpy podle studie nemění svoji výšku rovnoměrně. Například ve Valais v jižním Švýcarsku se Alpy naopak zmenšují s rychlostí eroze téměř 7,5 metru za tisíciletí. Hornatá oblast s nejpomalejší erozí se nachází ve východním Švýcarsku u řeky Thur, ta erodovala jen o 1,4 centimetru za 1000 let.

Ale centrální Alpy rostou tak rychle, že jejich růst je dokonce rychlejší, než eroze v jižní a východní části Švýcarska. "Je to velké překvapení, protože až dosud jsme předpokládali, že růst a eroze jsou v rovnováze,“ řekl Delunel. Vědci zjistili, že tato oblast Alp roste každé tisíciletí přibližně o 80 cm. "To znamená, že centrální Alpy stále rostou. A překvapivě rychle,“ dodal Delunel.

Proč tedy v určitých částech Alpy erodují a v jiných zase rostou? Déšť a sníh nemají měřitelný vliv na erozi, ale sklon a topografie hory ano. Vědci zjistili, že mnoho z těchto skalních stěn bylo vytvořeno posledním velkým zaledněním. "Velmi strmá krajina nemá tendenci k erozi, což bylo další překvapení, protože jsme si mysleli, že velmi strmý terén bude velmi rychle erodovat. Ještě plně nevíme, proč tomu tak není, a proto vidíme potřebu dalšího výzkumu,“ prozradil Delunel ve své studii publikované v Earth-Science Reviews. Přečtěte si také: Pozoruhodným jev. Neviditelné řeky na obloze udělaly obrovskou díru do ledovce.

Témata: Alpy, Švýcarsko, růst, eroze