Vědci jsou zmatení z nových poznatků o vesmírné temné hmotě, která tvoří většinu hmoty galaxií

Vesmír
22. září 2020 08:40 / Mirka Malá
Vědci se s temnou hmotou dostali o krok zpět NASA, ESA, P. Natarajan (Yale University)
Temná hmota, která tvoří většinu hmoty galaxií, a to včetně naší vlastní Mléčné dráhy, opět zmátla vědce a nová pozorování vzdálených galaxií byla v rozporu se současným chápáním její podstaty.

Nedávno zveřejněný výzkum odhalil neočekávaný rozpor mezi pozorováním koncentrací temné hmoty ve třech mohutných shlucích galaxií zahrnujících biliony hvězd a teoretickými počítačovými simulacemi toho, jak by se měla temná hmota šířit. "Buď v simulacích něco chybí, nebo jsme učinili zásadní nesprávný předpoklad o povaze temné hmoty," uvedl astrofyzik Yale University Priyamvada Natarajan.

Co je temná hmota

Temná hmota je neviditelné "lepidlo", které drží hvězdy pohromadě uvnitř galaxie. Vytváří také neviditelné "lešení", které umožňuje galaxiím vytvářet shluky. Má však velmi zvláštní vlastnosti. Nevyzařuje, neabsorbuje ani neodráží světlo a neinteraguje se žádnými známými částicemi.

Převážná část hmoty ve vesmíru, asi 96 procent, je považována za temnou hmotu, což znamená, že běžná hmota, tedy ta, která je viditelná, tvoří pouhá 4 procenta vesmíru.

Přítomnost temné hmoty je známa pouze díky gravitačnímu působení na viditelnou hmotu ve vesmíru. Liší se od podobně záhadné a neviditelné temné energie, která je považována za vlastnost vesmíru a řídí jeho expanzi. Temná energie je ale odpudivá, zatímco temná hmota má gravitační vliv.

Nová studie zahrnovala pozorování z Hubbleova kosmického dalekohledu a velmi velkého dalekohledu Evropské jižní observatoře v Chile.

Když světlo ze vzdálených zdrojů, jako jsou vzdálené galaxie, prochází temnou hmotou, jako je jiná galaxie nebo galaktický shluk, světlo se odkloní a ohne, což je jev zvaný gravitační čočka, popsal astrofyzik a hlavní autor studie Massimo Meneghetti z Observatoře astrofyziky a Space Science v Bologni a Národním ústavu pro astrofyziku v Itálii.

Nová pozorování ale ukázala, že účinky gravitačních čoček produkované galaxiemi, které se nacházejí uvnitř obrovských kup galaxií, byly mnohem silnější, než si vědci podle současné teorie temné hmoty představovali.

To ve výsledku znamená, že se v těchto galaxiích nachází neočekávaně velká koncentrace temné hmoty. "To by mohlo signalizovat mezeru v našem současném chápání podstaty temné hmoty a jejích vlastností, protože tato vynikající data nám umožnila zkoumat podrobné rozložení temné hmoty v nejmenších měřítcích, řekl Natarajan.

Dodnes například i přes mnohé studie nedokázali vědci detekovat částice, ze kterých by mohla temná hmota být složena. Dále čtěte: NASA objevila rychlejší a levnější způsob, jak se dostat na Měsíc a patentovala si jej.