Nová teorie tvrdí, že minulost, budoucnost i přítomnost existují současně

Naše vnímání času je zřejmě nesprávné
Další 2 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
14. září 2020 08:16 / Depositphotos
Nová teorie o čase tvrdí, že minulost, budoucnost i přítomnost existují současně. To znamená, že čas, jak ho nyní vnímáme, tak ve skutečnosti nefunguje, jinými slovy, není lineární, jak jsme si vždy mysleli. Ve skutečnosti je všechno kolem nás vždy přítomno.

Dr. Bernard Skow není rozhodně prvním vědcem, který zpochybňuje způsob, jakým všichni vnímáme čas.

V roce 1915 představil Einstein teorii jednotného prostoru a času. Ve své obecné teorii relativity navrhuje, že se časoprostor formuje mnohonásobně nebo kontinuálně. A pokud se podíváte, uvidíte oba jako čtyřrozměrný vektorový prostor. A to je známo jako "Block theory“.

Rozdíl mezi přítomností a budoucností je iluze

"Rozdíl mezi minulostí, přítomností a budoucností je jen tvrdohlavě přetrvávající iluze." Autor tvrdí, že "bych tomu nechtěl věřit, ledaže bych pro to viděl dobré argumenty“.
"Zajímalo by mě, jaký pohled na vesmír byste měli, kdybyste tyto metafory o plynutí času brali velmi, velmi vážně," říká Skow.

"Teorie blokového vesmíru říká, že jsme rozprostřeni v čase, tedy něco podobného tomu, jak jsme rozprostřeni ve vesmíru. Nenacházíme se najednou.“ Dr. Skow říká, že zatímco se věci mění a my vnímáme čas, jako by plynul, on věří, že se nacházíme v "rozptýlených podmínkách“ a že různé části času mohou být rozmístěny kolem nekonečného vesmíru.

Cestování v čase

Jakmile se pokusíte tuto teorii přijmout, začnete si uvědomovat, že by to mohlo také změnit způsob, jakým přemýšlíme o cestování v čase.

Pokud je tato teorie skutečná, nemůžeme jednoduše cestovat časem a měnit jej. Pokud se vše děje současně, tedy vaše minulost, přítomnost i budoucnost vyložená ve vesmíru, pak je jasné, že cestování v čase neexistuje. Místo toho můžeme pouze proplouvat časem a prožívat ho takový, jaký je.

Dr. Kristie Miller, která je ředitelkou Centra pro čas na univerzitě v Sydney, vysvětlila tuto teorii v novém článku publikovaném v odborných médiích. Miller popsala, jak jsou všechny momenty, které existují, vzájemně relativní v rámci tří prostorových dimenzí a jedné časové dimenze.

Teorie blokového vesmíru je v některých vědeckých kruzích známá také jako věčnost, ve které minulost, přítomnost a budoucnost koexistují "nyní“. To se staví proti presentismu, který uvádí, že minulost již neexistuje a neustále se vytrácí díky současnosti. Dále čtěte: Sny jsou pokračováním reality, potvrdila to nová studie.

Mirka Malá | inStory.cz