Vědci dokázali, že síla nicoty dokáže manipulovat s objekty

Věda a Výzkum
18. září 2020 11:06 / Mirka Malá
Vědci našli nový způsob, jak změřit její sílu Depositphotos
Nicotu asi většinou vnímáme jako něco fantaskního, třeba ze slavného filmu Nekonečný příběh. Jenomže nicota je skutečná a co víc, má pořádnou sílu.

Vědci používají některé docela divoké síly k manipulaci s předměty. Existuje například tzv. akustická pinzeta, která pomocí síly akustického záření manipuluje s malými objekty. Optická pinzeta vyrobená z laserů využívá zase sílu světla. A teď je tady zařízení pro manipulaci s předměty pomocí síly nicoty.

Nicota jako mocná síla

Když se řekne nicota, máme na mysli přitažlivou sílu, která vzniká mezi dvěma povrchy ve vakuu, což je efekt známý jako Casimirova síla. Nový výzkum poskytl nejen způsob, jak jej použít pro manipulaci s objekty, ale také jej změřit.

Tato nová schopnost určitě sehraje v budoucnu velkou roli v oborech, jako je chemie, astronomie a dokonce i meteorologie.

"Pokud dokážeme měřit a manipulovat s Casimirovou silou na objektech, získáváme schopnost zlepšit citlivost síly a snížit mechanické ztráty s potenciálem silně ovlivnit vědu a technologii,“ vysvětlil fyzik Michael Tobar z University of Western Australia.

Casimirova síla nebo také Casimirův efekt byla poprvé objeven v roce 1948, kdy tento holandský fyzik předpovídal, že mezi dvěma vodivými deskami ve vakuu bude existovat přitažlivá síla kvůli kontrastu kvantových fluktuací v elektromagnetickém poli.

"Abyste tomu porozuměli, musíte se ponořit do podivností kvantové fyziky. Ve skutečnosti neexistuje dokonalé vakuum, dokonce ani v prázdném prostoru při nulové teplotě virtuální částice,“ řekl Tobar. "Tyto fluktuace interagují s objekty umístěnými ve vakuu a ve skutečnosti se zvyšují s rostoucí teplotou, což způsobuje měřitelnou sílu od ničeho, tedy z nicoty, jinak známou jako Casimirova síla."

Nicotu lze změřit

Vědci během experimentu použili membránu a studiem změn na membráně mohl tým vytvořit měření s vysokou přesností. Tím vytvořili nový způsob měření nicoty.

Jiné studie totiž dosud sílu nicoty používaly méně přesným způsobem, například malým silikonovým zařízením se snažily udržet vzdálenost předmětů od sebe.

"Technika zde představená má vysoký potenciál k vytvoření dalších schémat a zařízení pro manipulaci s tepelnou Casimirovou silou,“ uvedli vědci ve své práci. "Mohla by být například vyrobena agilní programovatelná zařízení, která by byla navržena tak, aby manipulovala se strukturami režimů a zlepšovala rezonátorové ztráty podle potřeby při pokojové teplotě, včetně vývoje a manipulace s topologickými mechanickými oscilátory.“

Takže možná za pár let budete mít doma v rámci svojí chytré domácnosti nějaké zařízení, které bude ovládat nicota. Dále čtěte: Vědci přišli na to, proč se lidem více líbí kulatá čísla. Baťa měl pravdu.