NASA objevila rychlejší a levnější způsob, jak se dostat na Měsíc a patentovala si jej

Vesmír
13. září 2020 08:30 / Mirka Malá
Cesta na Měsíc je zase o něco levnější Pixabay
Měsíc je na jednu stranu tak blízko Země, ale dostat se tam je i po desetiletích mimořádně nákladné a těžké. Ale díky NASA to teď půjde o něco snadněji.

Let na Měsíc napříště bude o něco snadnější, a to díky novému vynálezu NASA.

Patentovaná trasa

Patent agentury NASA se ale nevztahuje na nějaké nové technologie, nýbrž na trajektorii, tedy trasu navrženou tak, aby šetřila čas, palivo a peníze spojené s lety na Měsíc a zvýšila její vědeckou hodnotu.

30. června americký úřad pro patenty a ochranné známky udělil a zveřejnil patent NASA na řadu orbitálních manévrů. Tato technika není určena pro velké kosmické lodě, které přepravují astronauty nebo rovery, ale pro menší mise, jejichž úkolem je provádět vědecké výzkumy.

A první kosmická loď, která využije tuto novou oběžnou dráhu, rovnou může přinést nebývalé objevy ze vzdálené strany Měsíce. Nadcházející mise si klade za cíl poprvé zaznamenat nízkofrekvenční rádiové vlny emitované během nejranějších epoch vesmíru, kdy atomy, hvězdy, černé díry a galaxie právě vznikaly a kde vědci mohou detekovat první signály dosud neviditelné temné hmoty.

Cest na Měsíc je několik

Když NASA v roce 1968 vypustila na Měsíc tři astronauty, posádce trvalo jen několik dní, než se tam dostala. To ale vyžaduje drahou a velkou raketu, která se rychle dostane z hluboké gravitace Země.

Existují ale mnohem efektivnější cesty na Měsíc, které mohou využívat menší rakety. Například tím, že kosmická loď využije části hybnosti naší planety a vystřelí k Měsíci v řadě dlouhých oběžných drah, což je proces nenáročný na spotřebu paliva.

A pak je tu nový způsob, vhodný pro levná a malá kosmická plavidla. Nová trasa vlastně vznikla z potřeby ušetření nákladů. "Tato trajektorie k Měsíci vznikla z nutnosti,“ řekl astrofyzik Jack Burns z University of Colorado Boulder a vedoucí mise Dapper. "Potřebovali jsme udržet nízké náklady na vypuštění a najít levný způsob, jak se dostat na Měsíc.“

Tým tak našel novou nízkoenergetickou trajektorii na Měsíc, kterou jejich patent popisuje jako "metodu přenosu kosmické lodi z geosynchronní přenosové dráhy na oběžnou dráhu Měsíce“.

Nová trasa získává pomoc od gravitace Země i Měsíce ke zrychlení a zpomalení plavidla ve správných okamžicích, čímž se sníží množství potřebného paliva. Cesta navíc trvá slušné dva a půl měsíce.

A proč si svou novou trasu NASA nechala patentovat? Protože příjmy z licencování patentu jsou poměrně vysoké a NASA tak může získat zpět část nákladů, které do svých projektů vkládá. Dále čtěte: Nový výzkum zjistil, že atmosféra naší planety může způsobovat reznutí Měsíce.

Témata: NASA, trasa, cesta, Měsíc, patent