Vědci se domnívají, že konečně objevili poslední důkaz o tom, jak na Zemi vznikl život

Objevy
21. srpna 2019 19:50 / Lukáš Bauer
Život na Zemi vznikl z organických sloučenin Internet
Otázka, jak přesně na Zemi v dávných dobách vznikl život, zůstává pro vědce zatím stále nezodpovězena. Přes všechno, co se vědci naučili o Zemi z fosilních záznamů, zatím není zcela jasné, jak přesně došlo k takzvané abiogenezi, tedy výskytu organických sloučenin z anorganických prvků. Vědci z britské univerzity nyní možná přišli na to, jak tento proces započal.

Vědci se léta snaží přijít na to, jak přesně se na Zemi začaly vyskytovat organicé sloučeniny z dříve anorganických materiálů. Tento proces se nazývá abiogeneze a na Zemi začal před miliardami let. Tento proces do jisté míry zapříčinily peptidy a enzymy, ale přesné okolnosti jejich vzniku jsou zatím neznámé.

Tým vědců z University College London (UCL) nedávno provedl výzkum, který účinně prokázal, že peptidy se mohly tvořit v podmínkách srovnatelných těm, které na Zemi převládaly velmi krátce po jejím vzniku.

„Peptidy, které jsou tvořeny řetězci aminokyselin, jsou naprosto nezbytným prvkem veškerého života na Zemi. Tvoří strukturu proteinů, které slouží jako katalyzátory biologických procesů, ale samy o sobě vyžadují enzymy, které řídí jejich tvorbu z aminokyselin. Nikdo ale neví kde se vzaly právě tyto první enzymy,“ uvedl jeden z autorů studie Dr. Matthew Powner.

V minulosti se vědci otázkou, jak se poprvé tvořily peptidy a umožňovaly vznik života, zabývali, ale výzkum byl spíše zaměřen na aminokyseliny než na reaktivitu jejich chemických prekurzorů.

Vědci našli způsob, jak peptidy mohou vzniknout přímo z energeticky bohatých aminonitrilů. V rámci testů vědci využili molekuly, které byly součástí prvotního prostředí Země. Tento proces spočíval v kombinaci sulfanu sirnatého s aminonitrily a chemického substrátu ferrikyanidu.

Experiment prokázal, že aminonitrily jsou schopné dosáhnout tvorby peptidové vazby ve vodě samy o sobě a dokonce snadněji než s aminokyselinami. Je to poprvé kdy vědci prokázali, že se peptidy tvoří bez použití aminokyselin ve vodě a v podmínkách, které pravděpodobně existovaly v raném stadiu Země.

V současné době také vědci zkoumají funkční vlastnosti peptidů, které jejich experiment vyprodukoval v naději, že lépe pochopí celý proces vzniku života na Zemi před 4 miliardami let. Dále čtěte: (Z dávno archivovaných dat vědci zjistili překvapivé informace o atmosféře Země).