Astronomové objevili zdánlivě neexistující hvězdu. Jedná se o vesmírný unikát

Vesmír
13. června 2019 13:09 / Lukáš Bauer
Vzácná hvězda může posloužit jako vesmírná laboratoř Internet
Čeští vědci objevili naprosto jedinečnou hvězdu, která v rámci pozorování vykazovala velmi protichudné chování. Tato hvězda se podle astronomů chová zcela v rozporu s tím, jak by u tohoto typu hvězdy předpokládali.

Tým vědců složený z mezinárodních expertů objevil zvláštní chování hvězdy s názvem HD 99458 nacházející se v souhvězdí Lva. Přestože se jedná o velice horkou hvězdu, má hned několik prvenství.

Hvězda se vyskytuje v sytému dvouhvězdy složené z modrobílé velké hvězdy a malého červeného trpaslíka. Tato hvězda má velké množství křemíku a titanu, které se shlukují ve výrazných skvrnách. Zvláštností je, že hvězda pulsuje s periodou 1,2 hodiny.

„Teorie předpokládá, že se chemické skvrny mohou nacházet jen u osamocených hvězd nebo u dvojhvězd, kde jsou složky od sebe velmi vzdáleny. Dále je potřeba, aby hvězdy rotovaly pomalu, měly silné magnetické pole a nevykazovaly pulzace s velkou amplitudou. Objev chemických skvrn u rychle rotující, navíc pulzující hvězdy v těsném dvojhvězdném systému pro nás byl velkým překvapením,“ uvedl vedoucí projektu Marek Skarka z Masarykovy univerzity.

Jedná se o první pozorování takové hvězdy, která vědcům může posloužit jako hvězdná laboratoř. Díky výzkumu této hvězdy mohou vědci například lépe pochopit, jak se hvězdné systémy formují, a také jak se vyvíjí magnetická pole hvězd.

Hvězda HD 99458 byla dříve zaměněna za hvězdu hostící obří plynnou planetu. Data z Keplerova dalekohledu však ukazují, že souputníkem hvězdy je malý červený trpaslík. Tyto nové poznatky budou velice důležité nejen pro studium hvězd, ale také pro lepší pochopení toho, jak hledat exoplanety. Dále čtěte: Astronomové vůbec poprvé zachytili gravitační vlny, které pocházejí z velice vzácné vesmírné události.