Vědci zjistili kdo leží v hrobě pod svatovítskou rotundou. Vše je jinak, než se předpokládalo

Pozůstatky naznačují, že v hrobě leží žena
 Objevy
05. června 2019 11:07 / Internet
Vědci učinili zásadní objev, který může významně ovlivnit dosud známou českou historii. Při průzkumu svatovítské rotundy totiž prokázali, že v žádném z hrobů neleží kníže Bořivo,j jak se předpokládalo. Kosterní pozůstatky totiž naznačují něco úplně jiného.

Nový vědecký objev může významně ovlivnit české dějiny. Během průzkumu svatovítské rotundy byly zkoumány i kosterní pozůstatky uložené v hrobech pod zbytky rotundy. Analýzou vědci prokázali, že zde leží žena a nikoliv poslední Přemyslovec kníže Bořivoj.

Více než sto let se přitom historici domnívali, že v hrobech označovaných jako K1 a K2 pod zbytky rotundy leží kníže Bořivoj a jeho vnuk Boleslav I. Nyní vše ale naznačuje, že tato doměnka byla mylná.

Tuto teorii již před časem nabourali archeologové, kteří uvedli, že materiály použité v hrobech se koncem 10. století nepoužívaly. Až analýzou DNA ale vědci získali skutečné důkazy o tom, že v hrobě neleží muž a dřívější předpoklady definitivně vyvrátili.

Jednou z nejpravděpodobnějších hypotéz tak zůstává, že by kosti mohly patřit kněžně Emmě a v druhém hrobě může odpočívat Boleslav II. Genetické sondy nedokázaly v případě hrobů K1 a K2 zjistit více než pohlaví.

„U současné populace nalezneme největší koncentraci osob s haploskupinou R1B v západní Evropě a na britských ostrovech. A do této oblasti se také predikuje, že toto bylo místo, kde haploskupina R1B vznikla. Tady ti lidé přežívali a odtud se potom rozšiřovali dále do Evropy,“ uvedl genetik Daniel Vaněk. Dále čtěte: (V Egyptě byla objevena další starobylá hrobka. Ukrývala tajemné mumie).