Na povrchu Pluta byl detekován čpavek. Vědci se domnívají, že pod povrchem se může ukrývat oceán

Na povrchu Pluta byl objeven čpavek
Další 2 fotografie v galerii
 Vesmír
04. června 2019 10:42 / Internet
Záhadná planeta Pluto je od Slunce velice daleko, a proto teploty na jeho povrchu sahají hluboko pod minus dvě stě stupňů Celsia. Přes tyto velmi nehostinné podmínky však vědci zastávají doměnku, že pod povrchem může trpasličí planeta ukrývat oceán.

Přestože planeta Pluto je od Slunce velice vzdálená a na jejím povrchu se vyskytují teploty hluboko pod hranicí minus dvě stě stupňů Celsia, existuje doměnka, že pod povrchem se může ukrývat oceán. Vědci nyní objevili další indicii, která je k tomuto závěru vede.

Sonda New Horizons na povrchu planety objevila čpavek, který také naznačuje přítomnost tekuté vody pod povrchem Pluta. Nová vědecká studie vysvětluje, jak se na tak chladném místě může udržet voda v tekutém stavu.

Voda na planetě Pluto by si mohla udržet tekutý stav i při teplotě -230 stupňů Celsia. Vědce k tomuto závěru vede především objev z roku 2015, kdy byl na povrchu planety objeven čpavek.

Tato látka se na povrch dostává pravděpodobně díky kryovulkanické činnosti, což je ledovým ekvivalnetem vulkanické činnosti na Zemi. Sopky namísto vody však chrlí metan, vodu a další látky.

Právě čpavek zachycený sondou New Horizons mohl pocházet z podobné události. Tato zapáchající sloučenina dusíku a vodíku umožňuje množství biologických procesů včetně toho, že výrazně snižuje bod mrazu.

V dostatečné koncentraci čpavku by voda zamrzala až při mínus sto stupních Celsia. Čpavek by tak společně s vyzařováním jádra Pluta mohl udržet případný podpovrchový oceán v tekutém stavu, a to i při povrchové teplotě planety mínus 230 stupňů Celsia. Dále čtěte: (Astronomové objevili další tajemství planety Neptun).