I mladý tyrannosaurus se živil velkými dinosaury. Vědci jsou překvapeni z nového objevu

Věda a Výzkum
31. března 2019 16:12 / Lukáš Bauer
Tyrannosaurs byl děsivým predátorem Internet
Dosud se vědci domnívali, že mladí tyrannosauři se živili spíše drobnější kořistí. Nový výzkum fosilie edmontosaura však naznačuje, že tento tvor si troufl na mnohem větší kořist, než byl on sám.

U mladých tyrannosaurů se dříve předpokládalo, že se živí převážně menší kořistí. Vědci ale objevili ocasní obratel velkého edmontosaura, který nesl stopy po kousnutí mladým tyrannosaurem. Tohoto důležitého detailu si všimli vědci z University of Wisconsin.

Fosilie, kterou vědci zkoumali, byla navíc objevena v sedimentech souvrství Hell Creek a žádný jiný velký dravý dinosaurus tedy nejspíše nepřichází do úvahy. Vědci uvádějí, že stejné stopy by mohl na obratli zanechat také například obrovský krokodýl, ale díky eliptickému tvaru tuto variantu později zavrhli.

Jediný, kdo tedy mohl zranění způsobit, byl tyrannosaurs, ale velikostně rýhy neodpovídaly velkým zubům dospělých tyrannosaurů. Vědci jsou proto přesvědčeni, že se na edmontosaurovi musel přiživovat mladší jedinec. Tyrannosauři se tedy již jako mláďata živili velkými dinosaury.

Vědci během výzkumu udělali odlitek otvorů po zubech, a na základě jeho porovnání se zuby dospělých jedinců zjistili, že odpovídá zubům tyrannosaurů ve věku kolem 12 let. Jednalo se tedy o dinosaura dosahujícího již zmíněné velikosti v rozmezí půl až jedné tuny, schopného zřejmě velmi rychlého běhu.

Objev je poměrně překvapivý, protože mladí T-rexové se orientovali spíše na menší kořist s méně robustní kostrou. Ocasní obratel edmontosaura ze sedimentů souvrství Hell Creek na území kraje Carter ve východní Montaně naznačuje pravý opak. Tyrannosauři tedy ve svých ekosystémech plnili úlohu jak malých, tak i středně velkých a zároveň obřích predátorů. Dále čtěte: Mravkolev je záhadný hmyzí predátor. Jeho taktika lovu je téměř dokonalou pastí.