Učebnice anatomie čekají změny. Vědci našli v lidském těle nový orgán

Mění se stoletý pohled na anatomii lidského těla
 Věda a Výzkum
16. srpna 2018 11:40 / Depositphotos
Mění se stoletý pohled na anatomii lidského těla? Lékaři z irské Univerzity v Limericku si mohou pogratulovat k velkému medicínskému objevu. V trávicím systému totiž objevili další orgán, který zřejmě položí základy nové vědní oblasti.

Učebnice anatomie lidského těla čekají změny. Orgán, který nazvali okružím, propojuje střevo s břišní dutinou a odborníci ho dosud považovali jen za nesourodou strukturu tvořenou z několika samostatných částí. Vědci zatím neznají jeho přesnou funkci, ale jeho další výzkum by mohl pomoci s porozuměním a léčbou nemocí souvisejících se zažíváním.

O "okruží" se zmiňoval už Leonardo da Vinci. V roce 1885 ho rámcově popsal jeden britský chirurg, ale vědci na něj pak více než sto let jako na komplexní orgán nenahlíželi. Až vědci z University Hospital Limerick v Irsku použili moderní mikroskopy, aby dokázali, že "okruží" je jeden souvislý orgán.

Profesor Coffey tuto hypotézu publikoval již v listopadovém vydání renomovaného magazínu The Lancet Gastroenterology & hepatology. Podle Coffeyho máme v těle orgán, který bychom měli podrobit dalším vědeckým studiím vzhledem k lepšímu pochopení jeho fungování. „To by mohlo vést k méně invazivní chirurgii, nižší míře komplikací, rychlejšímu zotavení pacientů i k celkově nižším nákladům," zdůraznil lékař. O podivuhodném světě komunikace v našem těle jsme psali před časem.

Revoluční objev profesora Coffeyho mění stoletý pohled na anatomii lidského těla a bude zřejmě nutné aktualizovat lékařské učebnice.

Erik Toman | inStory.cz