Na opuštěném ostrově byl objeven fosilní poklad. Nález je pro vědce naprostým unikátem

Objevy
06. dubna 2018 10:35 / Lukáš Bauer
Ostrov ve Skotsku ukrýval fosilní poklad Internet
Na malém ostrově poblíž Skotska byly objeveny zkamenělé stopy dinosaurů. Tento důležitý objev může osvětlit fosilně velice chudou evoluci dinosaurů. Unikátní stopy, jejichž stáří je nejméně 160 milionů let, byly objeveny na ostrově Skye.

Většina z nalezených stop patřila k sauropodům - býložravcům s dlouhými hrdly, jakým byl například Brachiosaurus. Na ostrově se ale také nacházejí stopy tmasožravých theropodů, kteří chodili na zadních nohách podobně jako Tyrannosaurus.

Fosilie z období 174 až 154 milionů let, tedy z období střední Jury jsou vzácné. Ostrov Skye je jedním z mála míst, kde je možné tyto fosilie nalézt. Tyto záznamy jsou klíčové, protože se jednalo o důležité období v evoluční historii dinosaurů.

Podle odborníků byla tato doba důležitá proto, že se na oblohu dostali první ptáci a býložraví sauropodi začali dorůstat do kolosálních velikostí.

Samotné místo nálezu je doslova vědeckým rájem. Izolované prostředí poskytuje vědcům dostatečný klid pro práci, i když pro ně bylo některé fosilie těžké najít vhledem ke značné erozi, které ostrov podléhá.

Vědci díky tomuto objevu například zjistili, že sauropodi pravděpodobně navštěvovali a trávili čas ve lagunách, které se na území dnešního Skotska v období Jury nacházely. Výzkumníci také nalezli dvě zajímavé stopy, které zatím nebyli schopni přiřadit k žádnému známému druhu a budou předmětem zkoumání.

Zkamenělá stopa dinosaura může být také nalezena na daleko méně pravděpodobném místě. Vědci ji totiž nedávno objevili na parkovišti americké NASA (čtětě: Na parkovišti americké NASA byl objeven prehistorický unikát).