V zemské atmosféře byly objeveny tuny nebezpečných chemikálií

Země a Příroda
07. června 2022 10:18 / Mirka Malá
Zemská atmosféra je plná nebezpečných chemikálií Depositphotos
Na současnou klimatologickou situaci působí dosud neprobádané vlivy. Nová studie potvrdila, že se v atmosféře vyskytuje obrovské množství nebezpečných chemikálií, o kterých se doposud jen spekulovalo.

Jde o velmi reaktivní chemikálie, kterým se říká hydrotrioxidy (ROOOH). To jsou chemické sloučeniny tří atomů vodíku a kyslíku, které mají schopnost rychle interagovat s jinými látkami. V atmosféře jsou jich zřejmě miliony tun a dokáží tam vydržet řadu hodin.

Co to znamená

Autoři studie publikované v žurnálu Science tvrdí, že tyto chemikálie jsou v naší zemské atmosféře pořád, jen jsme dosud o nich nevěděli. A navíc vznikají přímo tam. Nejde tedy o výsledek neblahé lidské činnosti, jako je tomu u řady jiných věcí.

Přesto se nejedná o látky, jejichž přítomnost v atmosféře by se dala ignorovat. Hydrotrioxidy jsou typem polyoxidu vodíku, jedním z druhů této látky je známý peroxid vodíku, který používáme běžně jako bělidlo a po úpravě se také používá jako raketové palivo. Takže nic pěkného.

Studie uvádí, že hydrotrioxidy vznikají v atmosféře zjednodušeně oxidací isoprenu, což je pro změnu látka, která se do atmosféry uvolňuje ze zvířat a rostlin. A ročně se v atmosféře této látky vytvoří asi 11 milionů tun.

"Nyní můžeme přímým pozorováním prokázat, že tyto sloučeniny skutečně vznikají v atmosféře, že jsou překvapivě stabilní a že jsou tvořeny téměř ze všech chemických sloučenin," uvedla ve studii její spoluautorka Jing Chen z Kodaňské univerzity. "Není o čem spekulovat."

I když jsou tyto vysoce nebezpečné chemikálie v atmosféře přítomny bez lidské pomoci, je nyní třeba zkoumat, jak mohou ovlivňovat, respektive jak ovlivňují naše zdraví a také životní prostředí. Vědci zatím pouze pracují se základní myšlenkou, že tyto chemikálie v nějakém omezeném množství denně dýcháme.

"Z poznatků organické chemie můžeme očekávat, že hydrotrioxidy budou v atmosféře působit jako oxidant, " píše hlavní autor studie Torsten Berndt. "Je také možné, že oxidy uhlovodíkové by mohly mít takový účinek, když naše plíce dýchají vzduch, který je obsahuje ve velmi nízkých koncentracích, ale to je v tuto chvíli vše velmi spekulativní."

Jistě ale bude mít jejich přítomnost v atmosféře ještě další neblahé dopady jak na lidské zdraví, tak na planetu samotnou. Vědci proto budou muset iniciovat další studie, které budou zkoumat negativní účinky těchto atmosférických jedů.

Další zdroj: Science