Pluto od svého objevení ještě nedokončilo svoji oběžnou dráhu. Astronomové budou muset čekat až do příštího století

02. června 2022 14:33 / Mirka Malá
Ledová planeta se nachází daleko v Kuiperově pásu Depositphotos
Pluto přitom bylo objeveno už v únoru roku 1930. Tehdy ho jako pohybující se těleso objevil astronom Clyde Tombaugh někde za oběžnou drahou Neptunu.

Objekt dostal název Pluto a prakticky neustále se diskutuje o tom, zda je Pluto planeta nebo trpasličí planeta. Ať je Pluto čímkoliv, v každém případě se pohybuje extrémně pomalu. Od svého objevení v roce 1930 totiž ještě nedokončilo svoji oběžnou dráhu.

Pluto se bude plížit po své oběžné dráze až do příštího století

Podle výpočtů astronomů totiž Pluto potřebuje neuvěřitelných 248,09 pozemských let, než oběhne kolem Slunce. A to znamená, že svoji cestu dokončí v březnu roku 2178. Ale tato pomalá rychlost Pluta není to jediné, co je na této planetě zajímavého.

Pluto má totiž ve srovnání z ostatními světy naší sluneční soustavy mnohem větší náklon, astronomové mluví až o 17 stupních. Takže pro představu, oběžná dráha Země je v podstatě kruhová, zatímco u Pluta je zjednodušeně řečeno protáhlá.

A kromě náklonu a protažené oběžné dráhy Pluto ještě musí tancovat podle toho, jak píská Neptun. Pluto je totiž díky gravitaci k Neptunu tzv. připoutáno a to obě planety udržuje na jejich oběžných drahách. A právě tento jev, kterému se říká rezonance, zajišťuje, že se Pluto a Neptun nemohou nikdy srazit.

Pluto už několik let studuje sonda New Horizon

Pluto se nachází daleko, jde o oblast známou jako Kuiperův pás, která je plná ledových planet. I Pluto je samozřejmě ledovou planetou, ale postupně se mění tak, jak se přibližuje nebo vzdaluje od Slunce. Když je blíž, je na Plutu díky teplu větší atmosféra a ledy, které pokrývají tuto planetu, se částečně proměňují na plyn a posléze se rozpohybují.

Pluto už několik let studuje sonda New Horizon, ale v pozorování a sběru dat bude schopna pokračovat už jen asi dvacet let. A to Pluto ještě zdaleka nebude u konce své cesty na vlastní oběžné dráze.

Autorský článek, další zdroj: Live Science