V Argentině byly objeveny pozůstatky gigantického dinosaura. Jedná se o nějvětšího tvora, který kdy chodil po Zemi

26. ledna 2021 08:00 / Lukáš Bauer
Sauropodi byli obří dinosauři s prodlouženým krkem Pixabay
Vědci v Argentině objevili fosilie obřího dinosaura, jehož zkamenělé kosti naznačují, že se možná jedná o dosud největšího tvora, který kdy obýval naši planetu. Jedná se o druh dinosaura nazývaného sauropod, tedy býložravého dinosaura se značně prodlouženým krkem, s jehož pomocí očesával listy pravěkých stromů.

Skupina argentinských paleontologů objevila zkamenělé pozůstatky gigantického druhu dinosaura, který prvavděpodobně patří do rodiny sauropodů. Tito tvorové se vyznačovali výrazně dlouhým krkem, s jehož pomocí trhali šťavnaté listy vzrostlé vegetace.

Z částí pánve, obratlů z ocasní části a dalších kostí gigantického tvora vědci usuzují, že se mohlo jednat o největšího dinosaura, který kdy žil na naší planetě. Podle datovacích metod jsou nalezené kosti staré nejméně 98 milionů let.

Unikátní objev se paleontologům podařilo uskutečnit provincii Neuquén v argentinské Patagonii, našli odborníci v geologické formaci známé jako souostroví Candelerosna, která je známá svou fosilní rozmanitostí a bohatostí.

Rodina obřích dinosaurů

Sauropodi, mezi které se nově objevený tvor řadí, byla skupina velkých býložravých dinosaurů s dlouhými krky a ocasy, kteří chodili po čtyřech. Objevený jedinec mohl být větší než jeho příbuzný rodu Patagotitan, který žil také v obodobí před 100 až 95 miliony let a dosahoval tak výšky až 37,2 metru.

Vědci zatím nevědí ke kterému druhu nově objevený dinosaurus patřil. Předpokládají však, že se nejedná o zcela nový druh. Vědci všechny tyto poznatky zveřejnili ve své studii, která vyšla v odborném časopise Cretaceous Research.

K identifikaci je potřeba získat další části

„Je to obrovský dinosaurus, ale očekáváme, že nalezneme ještě další části kostry při dalších expedicích, abychom mohli s jistotou říci, jak velký skutečně byl,“ uvedl Alejadro Otero, paleontolog z přírodovědného muzea v argentinské La Plate.

Fosilie podobných obřích sauropodů našli odborníci na všech kontinentech kromě Antarktidy. Ty největší z nich, včetně pozůstatků dinosaurů vážících více než 40 tun, však objevili právě v Patagonii. Dále čtěte: (Rozbor fosilií dinosaurů prozradil, že někteří z nich byli kanibalové).