Alpy vydávají artefakty tisíce let uvězněné v ledu. Patřily dávným lovcům

Objevy
24. října 2020 11:12 / Lukáš Bauer
Alpy vydávají artefakty tisíce let uvězněné v ledu Pixabay
Vědci objevili v rakouských Alpách v místě, které deset tisíc let pokrýval ledovec, artefakty zmražené v čase. Díky odtávajícímu ledovci byly nalezeny zbraně a další předměty z doby kamenné, které patřily dávným lovcům, kteří hory před tisíci lety obývali.

Tající ledovce v rakouských Alpách již po několikáté vydaly tisíce let uvězněné artefakty. Nyní vědci objevili cenné artefakty lidí z doby kamenné, kteří hory před několika tisíci lety obývali. Dříve se přitom mělo za to, že lidé se v dávných dobách horám vyhýbali, nálezy však naznačují, že to není pravda.

Díky klimatickým změnám, které devastují ledovce po celém světě, mají tak vědci alespoň možnost zkoumat důležité předměty z dávných dob a nahlédnout do života neolitických lidí obývajících nelítostné a drsné hory.

Lidé šplhali velmi vysoko

Vědci se díky objeveným artefaktům například dozvěděli, že lidé před devíti tisíci lety šplhali v horách až do výšky 3 000 metrů. Mezi nalezenými artefakty byl například toulec zhotovený z březové kůry, nebo kožené kalhoty, které byly objeveny ve výšce 2 700 metrů.

Pokud ledovec odtaje a tyto předměty, které byly léta uvězněny v ledu, zůstanou odkryty, vlivem prostředí a slunečního záření velice rychle podlehnou degradaci a rozpadnou se. Věci objevené v ledu mají proti běžným vykopávkám velkou výhodu v tom, že zůstávají téměř nepoškozeny a vědci tak mají možnost dané předměty lépe studovat.

K nálezu vede náhoda

Spoustu předmětů najdou zcela náhodou horolezci během výstupů. Ti je pak předají archeologům, nebo je přivedou na místo nálezu, kde jsou předměty vyzvednuty. Takto byl také například nalezen legendární Ötzi. Takto byl pojmenován více než 5 300 let starý lovec, který byl v dokonalém stavu dochován až do současnosti. Dále čtěte: (Vrak nacistické lodi pravděpodobně skrývá ukradené poklady z Jantarové komnaty ruského paláce).

Témata: arceholog, artefakt, Alpy, hory